Nieuws

Duurtest BMW R1250GS

100.000 kilometer, wat doet dat met een motor? Of beter gezegd: wat doet het met een BMW R1250GS? Het antwoord is simpel: weinig verontrustends!

Waarom we met de ShiftCam-boxer de dubbele afstand van onze gebruikelijke duurtest reden? Omdat het testpanel het er unaniem over eens was dat de BMW 50.000 kilometer veel te makkelijk af zou gaan. En dus mocht de GS dubbel zoveel kilometers draaien. Als we terugkijken naar de vorige GS-modellen zien we dat de duurtesten gepaard gingen met wat complicaties. Zo vinden we de voorganger van deze ShiftCam-GS namelijk terug op een 35e plaats, nadat er vanwege een defect lager van de ingaande versnellingsbakas een compleet nieuw blok moest worden gemonteerd. Maar het heeft geen zin om terug te kijken en oude koeien uit de sloot te halen. De nieuwe GS snelt zich vanaf het begin door de duurtest heen. Al na zes maanden heeft de BMW 25.000 kilometer op de klok, en lijkt hij bezig aan de snelste duurtest ooit. Maar één tank later komt de BMW met een defecte nokkenassensor te staan. Gaat de ShiftCam-techniek deze keer voor problemen zorgen?

Er kan veel gebeuren gedurende 100.000 kilometer, dat is inmiddels bekend. Hoe het de BMW verder verging, welke problemen er ontstonden, hoeveel kosten er zijn gemaakt, hoeveel onderhoud is gepleegd én het eindrapport lees je uiteraard in MotoPlus 23/2022. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws