Nieuws

Ducati vernieuwt de Diavel

Na de presentatie van de nieuwe Monster 1200, 899 Panigale en de hyperexclusieve 1199 Superleggera is de 2014-pijp bij Ducati nog altijd niet helemaal leeg. Tijdens 84e editie van de International Motor Show of Geneva werd namelijk ook nog het doek getrokken van de nieuwe Diavel. Krap drie jaar na zijn introductie krijgt de Italiaanse spierballencruiser dus zijn eerste, weliswaar kleine, update, die gelukkig niet al teveel stijlbreuk doet aan het originele design. De ‘full LED’ koplamp en radiateurcovers zijn eigenlijk de enige stijlelementen die veranderden, waardoor de Diavel zijn naam qua uiterlijk nog altijd volledig recht aan doet. Extreem brede schouderpartij, vette 240 achterslof, krachthonk waar je puur optisch al u tegen zegt: zou je testosteron in een tastbare vorm moeten kneden, dan zou dit héél goed het resultaat kunnen zijn.

De aanpassingen zijn dus vooral technisch van aard. Naast een nieuw uitlaatsysteem, nog altijd met de bovenarm dikke uitlaatbochten en nu nieuwe, wat strakker vormgegeven einddempers, kreeg de Bolognese duivel in navolging van de Multistrada 1200 in 2012, ook het vernieuwde Testastretta 11° DS aggregaat. Het grootste verschil met de vorige 11° Testastretta zit hem in de dubbele ontsteking (Dual Spark), die voor een snellere en betere verbranding moet zorgen. Samen met enkele andere aanpassingen – onder meer nieuwe nokkenassen, geoptimaliseerd in- en uitlaattraject (o.a. aangepaste inspuithoek) en nieuwe zuigers met een verhoogde compressieverhouding (nu 12,5 op 1) – heeft dit alles niet zozeer in meer vermogen geresulteerd, dat is met maximaal 162 pk namelijk ongewijzigd (wel 250 toeren eerder voorhanden), maar vooral in een qua koppel beter gevuld lage- en middentoerengebied en een wat soepeler motorkarakter. Om het motorische geweld nog wat extra behapbaar te maken is ook de nieuwe Diavel weer uitgerust met tal van elektronische assistentiesystemen, waaronder ABS, instelbare tractiecontrole en een drietal motormappings genaamd Urban (max. 100 pk), Touring en Sport.
De Diavel, leverbaar in een chique ‘Dark Stealth’ jasje, evenals een tweetal Carbon-uitvoeringen, kan er dus weer fris tegenaan het komende jaar. Vanaf april staat hij bij de dealer, zegge en schrijve voor € 20.490,- voor de standaard uitvoering en € 24.290,- voor beide Carbon-exemplaren. Info: www.ducati.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test: Kawasaki Z500 SE

Eerste test: Kawasaki Z500 SE

20 april, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Touratech Travel Event 2024

Touratech Travel Event 2024

20 april, 2024

Bekende sprekers, internationale sterren, een grote filmpremière, gerenommeerde exposanten en tal van ...

Overig nieuws