Driemaal is scheepsrecht bij Harley
Harley-Davidson grijpt de vooravond van het nieuwe motorseizoen aan om nog snel even een drietal nieuwe modellen aan haar gamma toe te voegen: twee nieuwe Dyna-telgen en een opvallende toergeoriënteerde Sportster.
Om maar met die laatste te beginnen, naam van het beestje is de Sportster SuperLow 1200T en hij is uiteraard uitgerust met de luchtgekoelde, 1.200 cc Evolution V-Twin. Met de 1200T lijkt Harley te mikken op nieuwe rijders die wel een dikke Amerikaanse toerfiets willen rijden, maar niet de pecunia hebben om even een kleine dertig mille voor een Touring-model af te tikken. Bijkomend voordeel is dan natuurlijk de in vergelijking relatief grote lichtvoetigheid van de Sportster 1200-lijn. Om de toercapaciteiten naar een hoger plan te tillen werd onder meer de vering aangepakt, zo is de veervoorspanning achter nu praktisch en snel in te stellen middels een stelknop op de linkerschokbreker. Rond de nieuwe aluminium 5-spaaks velgen ligt bovendien nu Michelin Scorcher 11T Touring schoeisel. Daarnaast kreeg de machine ook tal van praktische accessoires aangemeten, waaronder een in hoogte verstelbare, afneembare ruit, een set fraaie afsluitbare zadeltassen, bevestigingspunten voor optioneel bagagerek en sissy-bar en een comfortabel tweepersoons toerzadel. De nieuwe SuperLow 1200T komt er in het zwart, oranje en een wit/paarse two-tone kleurstelling, prijzen beginnen bij € 14.300,-.
Nummer twee in het rijtje betreft de Dyna Low Rider, een machine die al in 1977 haar eerste schreden in motorland zette. Weliswaar ook een tijdje afwezig is geweest in het HD-gamma, maar nu na vijf jaar maakt deze icoon zijn herintreding. In het stalen dubbele wiegframe van de custom cruiser, met een prettig laag silhouet, ligt het TwinCam 103 blok met een longinhoud van 1.690 cc. Goed voor maximaal 126 newtonmeter al bij 3.500 tpm, aan flinke spierballen bij lage toeren dus geen gebrek. Om aan een brede doelgroep tegemoet te kunnen komen zijn zowel zadel als stuur in hoogte verstelbaar, en ook de zeer bescheiden zithoogte van 680 millimeter, je moet ook wel met zo’n naam immers, draagt bij aan die brede inzetbaarheid. Natuurlijk ook tal van klassieke details om het oer-model eer aan te doen, waaronder het vele chroom, klassiek stikselpatroon van het zadel, de koplampklep en de gepolijste voorzijde. De Dyna Low Rider, met een vanaf prijs van € 18.000,-, is er in het zwart, zilver/zwart en zwart/oranje.
En dan naar de laatste van het trio, de Street Bob Special Edition. Uiteraard op basis van de populaire Street Bob, dus met de TwinCam 103 V-twin in het vooronder, evenals het ingekorte achterspatbord, de Fat Bob tank en de zwarte aandrijflijn, gaat de bobber voor een ruig, clean design. Voornaamste verschillen met de standaard Street zijn onder meer de vijfspaaks aluminium gietwielen, het lage ‘drag-style’ stuur en een doorlopende tweepersoons buddy, die het solo-zitje vervangt. Een speciaal tweekleurig rood/grijs jasje maakt het vervolgens helemaal af. De Street Bob Special Edition staat bij de dealer voor € 17.000,-. Info: www.harley-davidson.nl