Diefstalcijfers 2018
Waar het aantal diefstallen in de hoek van personen en bedrijfswagens al jaren sterk terugloopt, blijft dit in de motorhoek al jaren stabiel of stijgt zelfs licht (zie reportage Stichting AVC in MotoPlus 10-2016). Helaas heeft 2018 die trend niet weten te doorbreken. Uit cijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit blijkt dat er in 2017 in totaal 1.631 motoren werden gestolen, een stijging van 3,3% ten opzichte van 2016. Yamaha (268 st.) en Suzuki (254 st.) waren het meest populair bij het dievengilde, toch is het diefstalrisico gezien het totale bestand van beide merken relatief laag, zo worden 1 op de 442 Yamaha’s gestolen en 1 op de 388 Suzuki’s. Een schril contrast met bijvoorbeeld Gilera, waarvan de verhouding ligt op 1 op 41, terwijl het terugvindpercentage van 8,1% ook nog eens aan de lage kant is. Geografisch gezien is de Randstad de ultieme hotspot, de regio’s Rotterdam, Haaglanden en Amsterdam zijn samen goed voor dik over de helft van alle diefstallen. Opvallend, het zijn zeker geen enkel nieuwe motoren die gestolen worden, zo zijn bij de Japanse merken Honda, Suzuki en Yamaha machines tussen de 8 en 14 jaar oud het meest in trek. Wat je kunt doen om te zorgen dat je eigendom niet wordt ontvreemd? Daarvoor geldt nog altijd het oude devies: vast ankeren aan de aarde in combinatie met een remschijfslot en/of startonderbreker/alarm.