Dertig jaar Honda Fireblade
De CBR 900RR, beter bekend als de Fireblade of SC28, maakt in 1992 zijn entree in de motorwereld. Met zijn vedergewicht en handelbaarheid overtreft de Fireblade de gewichtige concurrentie. Met de introductie op het Australische Philip Island zet de Fireblade eerst Down Under alles op z’n kop, later de hele motorwereld.
Het adagium ‘veel helpt veel’ werd sindsdien vervangen voor ‘minder is meer’. Met de Fireblade besloot Honda om de ketenen van het superbikesegment en de daarbij behorende cilinderinhoud af te werpen. Het gaf er de voorkeur aan om de concurrentie aan te gaan met exclusieve kleine series à la RC30 of RC45 of nog later met een V-twin in de VTR 1000SP. Op die manier had de Fireblade controle over zijn eigen behoefte aan kubieke centimeters.
Maar hoe ging het sprookje van de Fireblade verder? Welke modellen volgden, en hoe groeide de Japanner tot de icoon die het de dag van vandaag is? Lees het, samen met nog heel veel meer, in MotoPlus 14/2022. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…