Premium

Conceptvergelijking supersport-toekomst

Veranderingen zijn niet altijd makkelijk, maar (soms) wel noodzakelijk. Zo ook voor het WK Supersport, waar voor 2022 de regels met betrekking tot de cilinderinhoud op de schop gaan. In deze test laten vier potentiële deelnemers zien hoe sportief ze zijn.

Het deelnemersveld van deze test liegt er niet om: de KTM 890 Duke R, MV Agusta F3RR, Ducati Panigale V2 en Triumph Street Triple RS staan lijnrecht tegenover elkaar. Inderdaad, twee naked bikes. Hoe dat komt? Simpelweg omdat de gekuipte KTM (RC8C) en Triumph (Street Triple met race-kit) een kenteken missen. De naakte basismodellen mogen dus in deze test laten zien over hoeveel racegenen ze beschikken. De test zelf wordt uitgevoerd op het circuit ‘Anneau du Rhin’, een dikke veertig kilometer van Freiburg, en kent geen winnaar of verliezer. Het gaat erom dat we een duidelijk beeld krijgen van het nieuwe Supersport concept. Te beginnen met de eerste Italiaan, de Panigale V2 van Ducati. Met z’n witte jasje lijkt ‘ie haast terughoudend elegant, maar wat vooral opvalt is dat de Duc erg stevig geveerd is. De volledig instelbare WP-voorvork van de 890 Duke R van KTM maakt beter gebruik van zijn (lange) veerweg. Met 140 millimeter voor- en 150 millimeter achter heeft ‘ie namelijk veruit de langste veerwegen. En ondanks het feit dat de Duke niet over een topkuipje beschikt, klokt de Oostenrijker toch nog 240 kilometer per uur op de teller. Niet slecht! De andere naked, Triumph’s Street Triple RS, doet het ook niet verkeerd. Ten opzichte van de andere deelnemers heeft de Triumph al de nodige ervaring in het WK Supersport, in het British Supersport reed Team Dynavolt al met twee gemodificeerde Triples, met twee racezeges als beste resultaat. Maar ook zonder clip-ons en stroomlijn is de 765cc-driecilinder heerlijk speels door de bochten te jagen. En dan is er natuurlijk nog de volbloed MV!

Benieuwd naar de sterke- en zwakke punten van de vier deelnemer? Je leest het allemaal in MotoPlus MotoPlus 1/2022. MotoPlus liever automatisch in de bus? Klik dan hier

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Test met ons het Suzuki-gamma!

Test met ons het Suzuki-gamma!

21 april, 2024

Suzuki heeft de wind behoorlijk onder de vleugels. Afgelopen jaar lanceerde de Japanse fabrikant een compleet nieuw ...

Overig nieuws