Bye bye Confederate, welcome Curtiss
Boos, luid en bepaald niet goedkoop: de motorfietsen van het Amerikaanse Confederate in een notendop. De kleine motor edelsmid uit Alabama timmert al ruim 26 jaar aan de weg met zeer opvallende, brute creaties en mag tal van prominenten als Brad Pitt en David Beckham tot zijn klantenkring rekenen. Eind augustus stelde Confederate deze FA-13 Combat Bomber voor aan het grote publiek, waarvan er slechts dertien gebouwd zullen worden. Het blok stamt zoals gewoonlijk van het eveneens Amerikaanse S&S, meet 2.163 cc en is goed voor maximaal 121 pk en 190 Nm koppel. Lekkernijen als een monocoque chassis, aluminium swingarm en tal van andere exclusieve componenten drijven de prijs op tot een astronomische € 130.000,00. Allemaal bijzaken, het meest bijzondere aan de motorfiets is namelijk dat de laatste machine is met een conventionele verbrandingsmotor. De Amerikanen gooien het roer namelijk volledig om, en als we zeggen volledig, dan bedoelen we ook écht volledig. Oprichter Matt Chambers heeft namelijk te kennen gegeven dat het bedrijf zich in samenwerking met Zero Motorcycles gaat richten op elektrische motoren. Een omslag zo groot, dat uit politieke gronden zelfs is besloten om de firmanaam om te dopen tot Curtiss Motorcycles, vernoemd naar de bekende Amerikaanse coureur annex luchtvaartpionier. Het eerste project is een racer genaamd Hercules, aangedreven door twee Zero elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 170 pk en 393 newtonmeter koppel. Dat belooft wat!