Als iedere seconde telt…
Bij een ongeval met letsel telt elke minuut, zeker in het geval van de motorrijder, die nu eenmaal extra kwetsbaar is. Een voertuig geïntegreerd eCall systeem (emergency call) kan daar heel veel in betekenen, in plaats van de hulpdiensten in te schakelen door zelf te bellen, of dat dit door een derde partij wordt gedaan (een slachtoffer is immers vaak niet zelf bij machte dit te doen), geeft dit systeem namelijk automatisch een noodsignaal (met positiemelding) af aan een speciaal callcenter, dat vervolgens de hulpdiensten inseint met niet alleen de positie van het ongeval maar ook hoe ze er het snelst kunnen komen. BMW heeft een dergelijk systeem al sinds 1999 beschikbaar voor haar auto’s en uit een Europese proef bleek dat de responsetijd bij met eCall uitgeruste auto’s 40 tot 50% sneller was. Een enorme verbetering, die in Europa op jaarbasis 2.500 dodelijke verkeersslachtoffers kan schelen.
Tot noch toe was eCall enkel beschikbaar op auto’s (vanaf 2018 zelfs verplicht), maar vanaf 2017 is kun je optioneel je nieuwe BMW motor er ook mee uit laten rusten. eCall, dat werkt in alle Europse landen, maakt gebruik van het mobiele telefoonnetwerk en daarvoor wordt er in de motor een netwerkunit gebouwd, op de rechter stuurhelft zit de bedieningsunit met geïntegreerde luidspreken en microfoon. Overigens hoef je geen mobiel abonnement voor het systeem te nemen, noodoproepen zijn immers altijd gratis, zolang er maar dekking is door minimaal één provider, werkt het systeem. Door onder meer een hellingshoek- en acceleratiesensor kan eCall een ongeval detecteren, waarbij het verschil ziet tussen een onschuldige valpartij (stilstaand of op lage snelheid) of bijvoorbeeld een groot gat in het wegdek en een zware crash. Vervolgens treedt één van de volgende twee scenario’s in werking: bij een ernstig ongeval, met of zonder contact met de rijder (altijd in je eigen taal!), worden direct de hulpdiensten ingeschakeld. In geval van een lichte botsing wordt pas na 25 seconden een noodsignaal uitgestuurd, de rijder heeft dus 25 seconden de tijd om dit middels een druk op de knop te voorkomen. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om handmatig een noodsignaal uit te sturen middels een druk op de S.O.S.-knop, waarna het callcenter direct contact met de motor/rijder opneemt om te achterhalen wat er aan de hand is. Mocht je per ongeluk op de knop hebben gedrukt (het dashboard meldt wanneer eCall is ingeschakeld), dan heb je wel even de tijd om het noodsignaal weer op te heffen.
Zoals gezegd wordt eCall vanaf medio 2017 beschikbaar op verschillende modellen, eerst enkel voor de Duitse markt maar dit wordt snel uitgebreid naar de overigens Europese landen.
Info: www.bmw-motorrad.nl