Alpenmasters 2022
De sneeuw is van de bergpassen en de motoren en testrijders zijn klaar voor de Alpenmasters. Wie stoot de Multistrada V4 van de troon in de grootste finale ooit?
Na de coronapandemie – die ons dwong de Alpenmasters anders dan anders te doen – hebben we een aantal veranderingen behouden. Zo worden de kwalificaties voor de finale niet meer in groepen van vier, maar in duels van twee verreden. Dit jaar zijn er acht categorieën en dus zestien motoren. Dat zorgt voor een grotere diversiteit én een grotere finale. De basisfilosofie verandert niet: we testen de motoren daar waar duizenden motorrijders ze het liefst rijden en waar het blok, rijwielgedeelte en elektronische hulpmiddelen flink op de proef worden gesteld. Onze 170 kilometer lange testroute is bovendien zo gekozen dat het alle aspecten bevat. Strak asfalt, mooie slingers, krappe haarbochten, maar ook steile hellingen, slecht wegdek en glibberig asfalt. Ook meten we dingen als het gemiddelde benzineverbruik, acceleratietijden in de tweede versnelling bergop, de remweg bergaf en de acceleratie vanaf lage snelheid in de hoogste versnelling op grote hoogte.
De duels tussen de KTM 1290 Super Duke GT en Suzuki GSX-S1000GT in het sporttoer-segment bijten de spits af. Verder testen we de Z650RS van Kawasaki en V7 Stone van Moto Guzzi bij de Modern-classics. De Ducati Streetfighter V2 en Yamaha MT-09 SP vechten het uit bij de Powernakeds. In de Adventure XL-klasse vindt het duel plaats tussen de Harley-Davidson Pan America 1250 Special en Triumph Tiger 1200 GT Pro. Je leest de verschillende vergelijkingen in MotoPlus 17/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier…