Vergelijkingstest Suzuki Hayabusa – Kawasaki H2 SX
Ooit was er een tijd dat je op de Autobahn van onze oosterburen je superbike ongelimiteerd kon uitknijpen. Omdat dit anno 2021 steeds meer wordt belemmerd door ‘baustelles’ en milieuregels – om nog maar te zwijgen over de brandstofprijzen – vieren we de hoogmis van de snelheid nog eens op gepaste manier. En wel met de H2 SX van Kawasaki en Suzuki’s Hayabusa.
Twee legendes als je het ons vraagt, zelfs de nog vrij jonge H2 SX. Onder de ‘toeristische’ items als een hoge ruit en kofferhouders schuilt namelijk de beestachtige compressor-reactor, die in 2015 de H2 en circuit-only H2R naar nieuwe prestatiedimensies katapulteerde. Lange tijd hadden ze bij Kawa de ZZR1400 als hardgaander, maar die is (helaas) verleden tijd. Bijna verleden tijd is ook met 300 per uur over de linkerbaan knallen, dat wordt steeds meer retro. Daarover gesproken, welkom terug Hayabusa! Deze slechtvalk was tijdens z’n geboorte in 1999 met 175 pk goed voor 312 echte kilometers op de klok, iets wat overigens ook toen al voor gefronste wenkbrauwen zorgde. Daarin verschilt 1999 dus niet veel van 2021 is. Verschillen zijn wel dat in 1999 benzine nog betaalbaar was, elektrische mobiliteit iets was voor radiografisch bestuurbaar speelgoed en groene politieke partijen nog moesten worden opgericht. Dat maakt onze hogesnelheidstest op de Duitse snelweg dan ook niet makkelijker. Wanneer we dat het beste kunnen doen? ’s Ochtends vroeg natuurlijk! We besluiten de A8 en A7 via Ulm naar Oostenrijk te pakken. Nu iedereen nog weten te overtuigen om zo vroeg weg te gaan…
Hoe verhouden de Hayabusa en H2 SX zich tot elkaar? Wie blijft bij 300 per uur het meest stabiel en is er überhaupt wel een duidelijke winnaar? Lees het in MotoPlus 23/2021!