100 jaar Suzuki
Michio Suzuki, oprichter van inderdaad, had al naam en faam gemaakt als een zeer vindingrijke en getalenteerde zakenman, maar pas na de beursgang in 1920 werd officieel het Suzuki-concern geboren. Het Japanse merk viert dit jaar dus haar honderdste verjaardag en dat laten we uiteraard niet zomaar voorbij gaan!
Verjaardagen zijn goed voor je, hoe meer je er hebt hoe langer je leeft. In dat opzicht markeert Suzuki dit jaar een bijzondere mijlpaal. Toch maakt het onderdeel dat voor ons zo belangrijk is, de motoren, iets minder lang onderdeel uit van het geheel. Pas aan het begin van de jaren vijftig werd namelijk de eerste Suzuki motorfiets gelanceerd, de Power Free met een cilinderinhoud van 36 cc en topvermogen van 1 pk. Niet heel erg tot de verbeelding sprekend misschien, maar het markeerde wel het begin Suzuki als motorfietsenfabrikant.
In de eerste helft van de jaren 60 leidden de motorfietsen in Nederland nog een soort van schaduwbestaan, maar in onder meer de Verenigde Staten vonden de Suzuki’s gretig aftrek. Die populariteit van Suzuki breidde zich later ook uit naar Europa, niet in de laatste plaats dankzij de sportieve successen van het merk op de internationale circuits. Dat succes bleef in Nederland uiteraard ook niet onopgemerkt. De Nederlandse Import Maatschappij Automobielen ’s-Gravenhage (Nimag), een dochteronderneming van de nu Louwman Groep, haalde daarop Suzuki naar Nederland, wat het tot op de dag van vandaag is blijven doen.
In MotoPlus 24/2020 kijken we in een uitgebreide reportage terug op de rijke historie van het Japanse merk. In algemene zin, maar ook kijken we specifiek naar hoe het Suzuki hier in Nederland is vergaan. MotoPlus 24/2020 ligt op vrijdag 11 december in de winkel. MotoPlus liever thuis op de mat, klik dan hier en krijg dan tevens direct toegang tot ons digitale archief!