Zwitserland komt ook met anti-luide-motoren-initiatief
Het geluidsverbod dat onlangs in Oostenrijk is ingevoerd als proef op enkele wegen in en rond Lech, heeft ook de interesse van Zwitserland gewekt. In het bijzonder de interesse van SP Aargau-frontvrouw Gabriela Suter die nu een initiatief heeft ingediend om voor heel Zwitersland een rijverbod in te stellen voor motoren die stationair meer geluid maken dan 95 dB(A).
Het Zwitsers nationaal raadslid Gabriela Suter (Sociaal-democratische Partij van Zwitserland) roept op tot een algemeen verbod op zogenaamde “luidruchtige motorfietsen” in Zwitserland. Suter heeft daartoe een parlementair initiatief gelanceerd, dat tot doel heeft de wettelijke veranderingen te creëren voor een rijverbod voor motorfietsen met een stationair geluidsniveau van meer dan 95 decibel.
“Tirol laat zien dat het kan. Sinds 10 juni 2020 worden motorfietsen met een geluidsniveau van meer dan 95 decibel verboden op populaire toeristische routes. Zo wil Tirol de geluidsoverlast van lawaaierige motoren tegengaan. Vooral in de zomerweekenden verstoort het brommende motorverkeer met hoge snelheid tijdens het accelereren en remmen de rust in de Alpen. Dit rijverbod, dat voor het eerst in Oostenrijk gebaseerd is op lawaai, moet leiden tot een merkbare verlichting voor mens en natuur”, aldus Suter.
“Ook in Zwitserland zijn luidruchtige motoren een grote bron van overlast, vooral op populaire paswegen in de Alpen, de uitlopers daarvan, maar ook in het binnenland. Het lawaai heeft een overmatige impact op mens en natuur. Verschillende pogingen in het parlement zijn tot nu toe mislukt vanwege het argument dat de geluidsniveaus moeten voldoen aan de EU-richtlijnen om de overeenkomst over het vervoer over land met de EU niet in gevaar te brengen. Aangezien het rijverbod in Tirol uiteraard conform de EU-regelgeving mogelijk is, mogen motoren met een stationairgeluid van meer dan 95 dB/A ook niet meer in Zwitserland rijden”.
Of het Suter gaat lukken om in Zwitserland een geluidsnorm in te stellen, moet nog blijken. Haar voorstel heeft in ieder geval al flinke kritiek gekregen van Walter Wobmann, die naast Nationaal raadslid van de SVP ook voorzitter van de FMS (Föderation der Motorradfahrer der Schweiz) is. In een open brief heeft hij zich, als voorzitter van de motorbond, gericht tot alle Zwitserse motorrijders en politici om zo gezamenlijk tegen het initiatief op te kunnen treden. “Iedereen die zich bekommert om de motorhobby, moet even voorbij de partijgrenzen kijken. Ik zal in ieder geval uit alle macht tegen het initiatief vechten. Als we iedereen kunnen verenigingen, kunnen we winnen. De komende tijd zal hierin beslissend zijn. Echt verliezen doe je pas, als je niet vecht. Dat is mijn grondhouding”, aldus Wobmann.
Kenners laten weten dat het initiatief van Suter weinig kans heeft. Maar omdat het initiatief nog niet door de overheid besproken is, is daar eigenlijk nog weinig over te zetten. In 2016 werd namelijk een soortgelijk initiatief ingediend tegen ‘luidruchtige motorfietsen’. Hoewel dit initiatief uiteindelijk weg afgeschoten, gebeurde het maar met een kleine meerderheid van 97 tegen 79 stemmen.
Deze motoren zijn niet meer welkom in Oostenrijk, en dat is best vreemd