Nieuws

Zo werk het accuruilsysteem van Honda

Honda zet als het om elektrificatie gaat vol in op het MPP-systeem met ruilaccu’s. De Japanners willen MPP wereldwijd en branche-overkoepelend uitrollen.

Honda produceert motofietsen, auto’s en nog heel veel andere motoraangedreven producten. De fabrikant heeft zichzelf ten doel gesteld om voor het jaar 2050 alle producten en andere bedrijfsactiviteiten klimaatneutraal te maken. Een van de initiatieven om dat doel te bereiken, omvat elektrische mobiliteit en een nadrukkelijker gebruik van hernieuwbare energie.

Onderdeel daarvan is het Honda Mobile Power Pack (MPP) – een accumodule die in het kader van een ruilsysteem veelvuldig ingezet kan worden. De Power Pack e genaamde module weegt slechts 10,3 kilo en is daardoor makkelijk mee te nemen. Met afmetingen van 30 x 18 x 16 centimeter is ook het formaat vrij handzaam. Voor de capaciteit van de lithium ion accu’s geeft Honda 1.314 Wh op, en voor de nominale spanning ongeveer 50 Volt. Volledig opladen van het accupakket kan in een uurtje of vijf. Door de bouwwijze kan het Power Pack als stroomvoorziening voor heel veel doeleinden worden gebruikt. Een waterdichte en trillings- en stootvaste behuizing beschermt de techniek. De ingebouwde aanstuur-unit verzamelt data over het gebruik van de Power Packs, voor de optimalisatie van sharing-diensten.

Kopen kun je het Power Pack vooralsnog niet, Honda wil het eerst beschikbaar maken voor leasemaatschappijen, die uiteraard van Honda tweewielers gebruik maken. Desalniettemin staat Honda open voor andere bedrijven, die van de MPP-techniek gebruik willen maken. Honda experimenteert al sinds 2019 met dit systeem. Op de Filipijnen en in Indonesië wordt het bijvoorbeeld gebruikt door sharing-diensten voor elektrische scooters. In de eerste helft van 2022 wil Honda het systeem in India breder uitrollen en in Azië elektrisch aangedreven rikjsa’s van stroom gaan voorzien.

Het second-life-scenario voor Honda’s accumodule moet worden ingevuld door bufferopslag. Daarbij worden voor mobiel gebruik niet langer geschikt bevonden accu’s tot een bufferpakket omgebouwd. De bufferfunctie is echter ook onderdeel van het laadconcept voor het accuruilsysteem. Aangezien het opwekken van hernieuwbare energie vaak afhankelijk is van factoren als het weer, klimaat of tijdstip moeten de MPP-laadstations in het algemene energienetwerk worden geïntegreerd. Zo kunnen pieken en tekorten worden opgevangen.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws