Zelf sturende Honda Gold Wing?
Een motorfiets die zelfstandig stuurcorrecties kan uitvoeren? Als het aan Honda ligt wel, want de Japanse fabrikant heeft een systeem laten patenteren om dynamische veiligheidssystemen met een automatische stuuringreep te ondersteunen. Het systeem moet glijdende banden met een tegenstuurbeweging weer in het juiste spoor brengen.
De huidige hellingshoekafhankelijk stabiliteitssystemen op motorfietsen werken prima, maar ze helpen uitsluitend als er remdruk is opgebouwd, dus als er geremd wordt. Tijdens alle andere bochtsituaties is het stabiliteitssysteem inactief. Niet dat het niet kan ingrijpen, fabrikanten schuwen nog om een motorfiets autonoom een remingreep te laten verrichten. Bosch kwam in 2018 al met een systeem dat met een stoot gas een motorfiets weer op de juiste koers kon brengen. Honda denkt aan een stuurassistent, die bij glijdende wielen actief ingrijpt en is al vergevorderd met de implementatie van dit systeem op een Gold Wing.
Veel hangt daarbij af van een – vrij vertaald – ‘kantelonderdrukking-assistentiemoment-rekenmodule’, een nieuw woord dat zo de Dikke van Dale in kan…. In de filosofie van Honda is dit het hart van de stuurassistent. Het berekent aan de hand van actuele parameters als snelheid, wielomwentelingen, hellingshoek, wielslip en allerlei acceleratiewaarden of en hoe het systeem kracht op het stuur moet uitoefenen.
Het systeem geeft daarbij een krachtige elektromotor het bevel om middels een hevel een bepaalde mate van kracht uit te oefenen op de bovenste kroonplaat om zo de balhoofdhoek te wijzigen. Daar komt bij dat Honda afgelopen januari een nieuw onderdeel van het radarsysteem voor de Gold Wing heeft laten patenteren. Daarbij wordt ook een ingreep van de besturing bij uitwijkmanoeuvres of bij ondersteuning bij inhalen of het juiste spoor houden met behulp van radar en/of cameradata aangehaald.
In principe moet de stuurassistent van Honda met de gegevens van de acceleratiesensoren zelfstandig en onafhankelijk van ABS en tractiecontrole kunnen werken. Honda heeft echter een modus voor samenwerking tussen de diverse hulpsystemen ingebouwd: als ABS en/of tractiecontrole een situatie herkennen, waarbij een actieve correctie van de balhoofdhoek nuttig is, stuurt het systeem tegen.
Een dergelijk systeem is natuurlijk niet uitsluitend voor noodsituaties met een Gold Wing te programmeren. Uiteraard is het door een koppeling aan boordsystemen als radar, cruise control en aan injectie, ontsteking en gaskleppen in afgezwakte vorm ook te gebruiken als lane-assist te gebruiken. Dus toepassing op andere modellen met een conventionele voorvorkconstructie is zeker denkbaar en wordt door Honda ook niet uitgesloten.