Nieuws

Yamaha’s YZ motocrosser bestaat 50 jaar

Een halve eeuw geleden introduceerde Yamaha de eerste YZ-productiecrosser. Hakan Andersson pakte direct de wereldtitel op de YZM250. Yamaha trakteert hierom op een nieuwe YZ250F en speciale edities van de YZ250F, YZ450F, YZ250 en YZ125.

De 50th Anniversary Edition modellen zijn een waar eerbetoon aan het verleden. Ze beschikken over wit bodywork, paarse zadels, zwarte wielen en retro paars-roze stickers. De specials halen hun inspiratie uit de YZ250 en 125 uit de jaren negentig. Niet veel later (1998) zag de eerste YZ-viertakt het daglicht en werden de crossers typisch Yamaha-blauw.

De grootste wijziging aan het 2024-model van de YZ250F is het op het YZ450F gebaseerde frame. Het aluminium frame is lichter, verbetert de handling en geeft volgens Yamaha meer feedback. De centrale framebuis is 15 mm lager – en dunner en lichter – geplaatst om de massa te centraliseren. Dankzij het verlaagde zwaartepunt draait de machine sneller af.

Het nieuwe bodywork geeft de YZ250F een slanker uiterlijk en is net als het frame gebaseerd op de panelen van de YZ450F. Het zadel is 6 mm smaller en vlakker zodat de rijder makkelijker kan bewegen. Het zadel staat 5 mm hoger dan voorheen en de voetsteunen juist 5 mm lager. Het verbetert de ergonomie van de kwartliter.

De KYB voorvork en achterdemper hebben een andere afstelling gekregen om de klappen nog beter te verwerken. De veervoorspanning vooraan is nu makkelijk met het handje in te stellen. De inlaat van het kwartliter blok is aangepakt waarbij de 450 wederom als voorbeeld diende. Het blok presteert daardoor beter in het middengebied en bij hoge toerentallen. In het inwendige is de nokkenas breder en kreeg de nokkenasspanner een andere instelling.

Qua elektronica maakt de YZ250F zoals te verwachten de nodige stappen. De instelbare tractiecontrole kent twee stappen en kan ook volledig worden uitgeschakeld. Het Launch Control System stelt de rijder in staat om het maximum toerental (met stappen van 500 tpm) in te stellen tussen de 6.000 en 11.000 tpm. Het systeem herkent vanzelf als de start is afgerond. De hele motorkarakteristiek is ook aan te passen met de vernieuwde Power Tune App.

De nieuwe YZ250F staat vanaf oktober bij de dealers.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...

Overig nieuws