Nieuws

Yamaha YZF-R9 voor 2024

In februari 2021 legde Yamaha een heel scala aan typeaanduidingen voor de sportieve YZF-R-lijn vast. Daaronder ook de Yamaha R9, een sportfiets op basis van de driecilinder van de MT-09 die we waarschijnlijk in 2024 kunnen verwachten, alhoewel Yamaha zelf officieel nog niets bekend heeft gemaakt.

De R1, R3, R6 en R7 kennen we al van Yamaha, net als de in Azië aangeboden R15 en R25. Van een R2, R4 of R9 was tot dusverre geen sprake. Dat verandert echter met de nieuwste typeaanduidingen, die Yamaha al in 2021 in Japan heeft laten vastleggen. Dat gaat om de volgende aanduidingen:

  • YZF-R1
  • YZF-R2
  • YZF-R3
  • YZF-R4
  • YZF-R5
  • YZF-R6
  • YZF-R7
  • YZF-R8
  • YZF-R9
  • YZF-R15
  • YZF-R20
  • YZF-R25

Daar komen de kortere schrijfwijzen R1, R2, R3, R4, R5, R6. R7, R8, R9, R15, R20 en R25 nog bij.

Dat vastleggen van deze aanduidingen betekent echter niet per se dat Yamaha al deze modellen in de planning heeft of ook echt zal gebruiken. Het kan ook gedaan zijn om te voorkomen dat anderen met de aanduidingen aan de haal gaan. Het Japanse merkenrecht voorziet er echter in dat er om het vrijgeven van een beschermde naam kan worden verzocht als deze binnen drie opeenvolgende jaren niet wordt gebruikt. Daarom gaan we er van uit dat Yamaha de komende jaren wel eens meer dan slechts één van deze typeaanduidingen, die het nu nog niet gebruikt, ook daadwerkelijk gaat gebruiken.  

Voor de YZF-R9 heeft de Japanse fabrikant in ieder geval al geweldig blok, dat van de MT-09. In die trim levert de 890cc-driecilinder momenteel 119 pk bij 10.000 toeren en 93 Nm bij 7.000 toeren. In het geval van een R9 zal het blok dan grotendeels schuilgaan achter een sportieve stroomlijn. Dat er een R9 aanstaande is, wordt steeds aannemelijker, want inmiddels heeft Yamaha de aanduiding YZF-R9 ook in Europa en in India laten vastleggen. De Japanse collega’s van Autoby hebben al een computerretouche van een mogelijk R9 laten maken en volgens zal de R9 in november 2023 op de EICMA in Milaan officieel worden gepresenteerd en begin 2024 bij de dealer staan.   

En die andere R-modellen uit de lange lijst? Momenteel heeft Yamaha geen motorblokken die voor andere inhoudsklassen in aanmerking komen. Afgezien daarvan lijkt het ook nauwelijks zinvol om naast een R7 ook nog een R8 te hebben en naast een R3 een R4 te zetten. Een aantal van de typeaanduidingen kan wellicht voor specifieke markten worden gebruikt. Zo biedt Honda in Japan bijvoorbeeld een 400-versie van haar CB500-modellen aan. Mogelijk heeft Yamaha soortgelijke plannen met een R4 of R5.  

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws