Nieuws

Yamaha XJR1300/Racer

Dat Yamaha nauwe banden onderhoudt met een select gezelschap uitmuntende custom-bouwers als WrenchMonkees en DEUS Ex Machina is goed te zien aan de nieuwe XJR1300 en XJR1300 Racer. Oude wijn in nieuwe zakken horen we de grootste zuurpruimen nu denken? Strikt bekeken misschien wel, technisch bleef alles aan de luchtgekoelde 1.250 cc metende viercilinder hetzelfde, maar de nieuwe verpakking is er wel een om je vingers bij af te likken. Alsof er in de Yamaha-fabrieken een shop-in-shop-hoekje van deze customizers is ingericht. Het gespierde voorkomen van de dikke 98 pk sterke vierpitter wordt op aangename wijze benadrukt door de slanke, race-geënte 14,5 liter benzinetank en een kleinere koplamp, terwijl het nieuwe korte solozitje voor de echte custom-look zorgt. Het zwart gespoten 4-in2-in-1 uitlaatsysteem met slanke einddemper is al net zo gezichtsbepalend, terwijl de aluminium zijpanelen warm en subtiel knipogen naar de racers uit de ‘Seventies’. Gelukkig zijn oude bekenden als de Öhlins stereo achterschokbrekers gebleven om het plaatje te completeren. Dankzij het nieuwe design en de eenvoudige constructie, waarbij er een streep door alle overbodige onderdelen is gezet, kun je nieuwe XJR thuis makkelijk nog verder customizen. Hoe ver je daar in wilt gaan, is helemaal aan jezelf….
Waar de XJR1300 is geïnspireerd op de ‘Rhapsody in Blue’ van Keino, is de pure nostalgie ademende XJR1300 Racer geënt op de XJR1300 Eau Rouge van de DEUS Ex Machina uit 2013. Met dit project demonstreert Yamaha op prachtige wijze wat er met gebruik van een pakket speciale Yamaha-onderdelen allemaal mogelijk is met een standaard XJR1300. Met een aantal uitgekiende extra’s heeft de XJR de opwindende uitstraling van een strakke café racer gekregen. Een stel clip-ons, een carbon kuipje en een kort carbon voorspatbord laten de ‘Seventies’ herleven. Door die clip-ons is de zitpositie ook sportiever en meer naar voren gericht dan bij de standaard XJR het geval is. Aan de achterzijde wordt het plaatje compleet gemaakt met een bijpassende duocover. Het kleurpalet voor de Racer is identiek aan dat van de XJR1300 en de Racer kan verder helemaal naar eigen hand worden gezet.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Motornieuws 2024: Triumph TF250-X

Motornieuws 2024: Triumph TF250-X

29 november, 2023

Dat Triumph volgend jaar in het WK Motocross van start gaat met een volledig in eigen beheer ontwikkelde nieuwe ...
KTM laat het beest groeien

KTM laat het beest groeien

29 november, 2023

KTM’s Super Duke was al bepaald niet schraal bedeeld qua cc’s, maar de 2024-versie groeit ook nog eens een ...

Overig nieuws