Yamaha R6 Race 2021: Alleen nog voor het circuit
Yamaha heeft haar R6 supersport ook meegenomen het Euro5-verplichte 2021 in. Maar wel op een bijzondere manier. Emissie-technisch is de machine namelijk niet conform de nieuwe regels, maar omdat Yamaha hem niet meer straatlegaal verkoopt blijft de supersport wel in het gamma. De 2021 Yamaha R6 Race is namelijk bedoeld voor amateurs die graag het circuit op gaan en professionele coureurs. Het doel is de motor aan te bieden als de basis voor hun ultieme racemotor voor een speciale prijs.
Hoe hoog die speciale prijs zal zijn, is nog niet bekendgemaakt. Maar we weten al wel dat de motor, desgewenst, is aan te kleden met een racekit bestaande uit GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing)-onderdelen. Denk hierbij aan een elektronisch GYTR-pakket met lichte kabelboom en programmeerbare ECU. Een AIS-platenblok (Air Intake System) dat ervoor zorgt dat R6 Race de verse lucht kan gebruiken die rechtstreeks door de grote luchtinlaat wordt geleverd, wat het vermogen ten goede komt. Het volledig titanium Akrapovic-raceuitlaatsysteem is ontwikkeld om het vermogen van de motor te doen groeien en het gewicht te reduceren.
RVS remleidingen zorgen voor een constanter en directer remgevoel, een ABS-emulator (maakt het mogelijk de ABS-unit te verwijderen voor extra gewichtsreductie) en verschillende door de FIM voorgeschreven onderdelen die noodzakelijk zijn voor professioneel racen, zoals een remhendelbeschermer en een kettingbeschermer (haaienvin). Hoeveel de kit gaat kosten heeft Yamaha ook nog niet bekendgemaakt.
De nieuwe R6 zal vanaf januari 2021 op de markt verschijnen.