Nieuws

Yamaha PG-1 cultbike, helaas niet voor Europa

Krijgen we er een nieuw cult-bike bij? Die kans lijkt niet heel groot, aangezien deze door Yamaha Motor Thailand gepresenteerde Yamaha PG-1 cultbike vooralsnog voor de Aziatische markt bedoeld lijkt.

Met het oog op de groeiende fanschare rond de Honda CT125 Hunter Cub, die in 2020 werd gelanceerd, ontwikkelde Yamaha een model dat er sterk op lijkt, de PG-1. Eind vorige maand werd ‘ie gepresenteerd op de Thai Motor Expo in Bangkok. In eerste instantie komt deze PG-1 met zijn scrambler-looks uitsluitend in Thailand op de markt, waar Yamaha hem blijkbaar ook produceert. Net als bij de Honda CT125 Hunter Cub is het basisconcept van de PG-1 gebaseerd op de klassieke lay-out van lichte motorfietsen die al tientallen jaren in veel Aziatische landen rond rijden.

Voor de Yamaha PG-1 is een ouder motorconcept gebruikt: een luchtgekoelde viertakt eencilinder met een bovenliggende nokkenas en twee kleppen. Met 114cc en een lage compressieverhouding (9,3 : 1) levert hij net geen 10 pk. Zoals gebruikelijk in dit lichte segment wordt de voetbediende vierversnellingsbak gecombineerd met een centrifugaalkoppeling; er zit dus geen koppelingshendel op. Yamaha heeft nog geen topsnelheid opgegeven voor de PG-1, maar de ervaring leert dat die waarschijnlijk tussen de 80 en 100 km/uur zal liggen – afhankelijk van de voor- of zijwind.

Met een volle 5-liter-tank weegt de Yamaha PG-1 107 kilo. Aangezien de ervaring leert dat dergelijke motoren slechts ongeveer 2 liter per 100 kilometer verbruiken, kan een actieradius van 200 tot 300 kilometer per tankbeurt van 5 liter worden verwacht.

Het stalen frame van de PG-1 is klassiek, terwijl een telescoopvork en stereo-achterschokdemper het rijwielgedeelte completeren. De veerwegen voor en achter van 130 en 109 millimeter zijn te beperkt voor offroad-gebruik, maar voor een scrambler is het ruim voldoende. Bovendien blijft de zithoogte beginnersvriendelijk: net geen 80 centimeter (795 mm). De dikke banden van de Yamaha PG-1 zijn gemonteerd op 16 inch spaakwielen, voor en achter in hetzelfde smalle formaat: 90/100-16. Een schijfrem in het voorwiel en een trommelrem achter moeten voor de vertraging zorgen, ABS is niet aan boord. Dat zou er wel op moeten zitten om de PG-1 in Europa op de weg te krijgen.

Het is dan ook nog niet duidelijk of de Yamaha PG-1 ooit naar Europa en Nederland komt. In ieder geval ging hij in Thailand in de verkoop voor 64.900 Thaise baht, het equivalent van ongeveer 1.700 euro.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...
Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws