Yamaha MT-09: Sterker, lichter en completer
Met de MT-09 lanceerde Yamaha in 2014 een geheel nieuw motorconcept, met een op de Japanse motorsubcultuur gebaseerd rauw en minimalistisch uiterlijk. Met Euro5 in aantocht moest ook de ’09’ onder het mes. Daarbij ging Yamaha stukken verder dan wat snelle aanpassingen om de driecilinder schoner te krijgen. De 2021-MT-09, de derde generatie alweer, is namelijk sterker en lichter dan voorheen, beschikt over een uitgebreid pakket elektronische hulpjes en kijkt met een compleet nieuwe blik de wereld in!
Met de 2021-versie van de MT-09 heeft Yamaha niets aan het toeval overgelaten. Om meteen maar met de basis te beginnen: de bekende 847 cc CP3-driecilinder lijnmotor is volledig vernieuwd en meet door een 3 millimeter grotere boring nu 889 cc. Deze 42 cc extra longinhoud brengt onder andere 4 pk extra vermogen (119 pk bij 10.000 toeren) en extra newtonmeters (93 in plaats van 87,5). Bovendien wordt het maximum koppel nu 1.500 toeren eerder geleverd, bij 7.000 toeren al. Daarnaast zijn ook zuigers, drijfstangen, nokkenassen en carters volledig nieuw en is het injectiesysteem volledig herzien. De brandstofinjectoren zijn niet langer rechtstreeks op de cilinderkop bevestigd, maar aan de gasklepzijde voor een betere verneveling en een lager brandstofverbruik. Ook in- en uitlaattraject zijn aangepakt, met aan de uitlaatzijde nieuwe rvs-uitlaatbochten en een uitlaatbox met twee minieme uitstulpingen met opening aan de onderzijde. Heel clean. Inclusief het nieuwe uitlaatsysteem is het blok 1,7 kilo lichter dan voorheen.
Rijklaar zet de nieuwe MT-09 met slechts 189 kilo trouwens 4 kilo minder dan zijn voorganger op de schaal. De resterende gewichtsbesparing is op het nieuwe frame en de swingarm geboekt, 2,3 kilo in totaal. Opvallend is dat de vroegere banaanvormige rechterzijde van de swingarm veel rechter is geworden. Bovendien claimt Yamaha dat de stijfheidsbalans is verbeterd, met ondermeer 50% meer laterale stijfheid.
Ook wat de elektronica betreft zet de nieuwe MT-09 een flinke stap voorwaarts, want de driepitter is nu voorzien van een 6-assige IMU met daaraan gekoppeld hellingshoekafhankelijke tractiecontrole (TCS) met twee voorgeprogrammeerde modi en een vrij instelbare, slide control (SCS), wheelie controle (LIF) en bochten-ABS (BC). Uiteraard zijn de verschillende rijmodi gehandhaafd gebleven. Een en ander kan vanaf de linker stuurhelft worden bediend en wordt in beeld gebracht op een nieuw 3,5 inch full colour TFT-dashboard. Een quickshifter voor op- én terugschakelen zonder koppeling behoort eveneens tot de standaard uitrusting.
Daarmee is de kous nog niet af, want de nieuwe MT-09 heeft een set nieuwe gesmede aluminium 10-spaaks wielen (700 gram lichter dan voorheen, wanddikte 2 mm (!)), een nieuwe en volledig instelbare 41-mm-KYBupside- down- voorvork en KYB-achterschokdemper en een radiale hoofdremcilinder a la de YZF-R1. Ook de zit zal iets anders aanvoelen, aangezien het stuur 30 millimeter lager is dan bij het huidige model. Maar het grootste optische verschil met de scheidende MT-09 is ongetwijfeld de volledig nieuwe neus met opvallende led-koplampconstructie met een centrale bifunctionele projectorkoplamp met meerdere led’s en dubbele led-contourverlichting. Het zorgt voor een geheel nieuwe smoel en uitstraling, die mooi aansluit op de compacte, dynamische en voorwaarts gerichte lijnvoering van de nieuwe MT-09.
De 2021-MT-09 wordt leverbaar in drie kleuren: Storm Fluo, Icon Blue en Tech Black. Begin maart 2021 wordt de driecilinder naked bij de dealers verwacht, een prijs is nog niet bekend.