Yamaha hult YZF-R125 in MotoGP-decors
Yamaha heeft haar nieuwe YZF-R125, die begin dit jaar op de markt kwam, nu ook in een gelimiteerde MotoGP-editie uitgebracht. Daarmee laat de kleine racer nog meer zien uit welk hout hij gesneden is. Het Monster Energy Yamaha MotoGP-decors sluit namelijk nauw aan op de YZR-M1 look van MotoGP-helden Valentino Rossi en Maverick Viñales.
De YZF-R125 MotoGP-edition is vanaf mei te koop via de officiële Yamaha-dealer. Benieuwd hoe de 2019 Yamaha YZF-R125 rijdt? Lees onze eerste test hier.
De YZF-R125 is immers de meest geavanceerde 125cc supersport-machine die Yamaha ooit ontwikkeld heeft, aldus de fabrikant. Zo is de watergekoelde vierkleps eencilinder geheel opnieuw ontworpen. Het resultaat is meer koppel, een bredere en soepelere vermogensafgifte en een lager brandstofverbruik. Dat is onder meer te danken aan het nieuwe Variable Valve Actuation-systeem, wat zorgt voor een optimale kleppositie bij verschillende toerentallen.
Het chassis van de R125 is tevens op een flink aantal punten verbeterd, waardoor de motor betere stuureigenschappen en een verbeterde wendbaarheid heeft gekregen. Het slanke en scherp getekende kuipontwerp is duidelijk geïnspireerd op de YZF-R1. Verder is de 125cc voorzien van een nieuwe, eenvoudig verwijderbare, 11-liter brandstoftank en even nieuwe naar de MotoGP-gestileerde cockpit. Dit LCD-display bestaat onder meer uit een duidelijk afleesbare toerenteller met indicatiebalken en een grote digitale snelheidsmeter, schakelindicator, een versnellingsindicator en een display met de Variable Valve Actuation status.
Om optimaal gebruik te kunnen maken van de nieuwe motor, is de YZF-R125 uitgerust met een bredere 140/70-17 achterband. Om het geheel tot stoppen te manen, is de machine voorzien van een Ø 292 mm schijfrem vóór en de Ø 230 mm schijfrem achter. Dit systeem is voor het 2019-model verder verfijnd met onder meer een herziene remleidingen en een nieuwe achterremklauw.