Nieuws

Werkt CFMoto aan een driecilinder?

Het Chinese CFMoto timmert al een poosje flink aan de weg, deels met KTM-paralleltwins. Nu schijnt de Chinese fabrikant echter met iets heel anders te komen: een driecilinder lijnmotor met een cilinderinhoud tussen de 675 en 800cc. En dat doet weer heel erg Brits aan…

Heel veel is er nog niet bekend over het nieuwe driecilinder-motorblok van CFMoto, maar kenners van de Chinese motorindustrie verwachten een cilinderinhoud tussen de 675 en 800 cc. Aan de buitenzijde vertoont het carter enige gelijkenis met dan van de al bekend 450-paralleltwin van CFMoto. Uitgaand van de boring x slag van deze 450, 72 x 55,2 mm, zou er met een derde cilinder sprake kunnen zijn van 674 cc cilinderinhoud. En dat doet inderdaad sterk denken aan de vroegere versies van Triumph’s Street Triple net 675 cc. 

Technisch gezien laten de tekeningen van de CF-triple en moderne driecilinder zien met vloeistofkoeling, injectie, twee bovenliggende nokkenassen (DOHC) en vier kleppen per cilinder. Niet helemaal goed te zien is de lay out van de krukas, maar waarschijnlijk lijkt dat CFMoto kiest voor een conventionele 120-graden-variant. 

Wanneer, hoe en voor welke modellen CFMoto de driecilinder op het oog heeft, is nog niet bekend. Aan de andere kant: CFMoto heeft nog nooit eerder patenten aangemeld die niet in productie gingen. 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws