Nieuws

Werkt Aprilia aan een nieuwe 250cc?

Aprilia heeft samen met haar Chinese partner Zongshen een nieuwe 250cc-tweecilinder gepatenteerd en dat doet herinneren aan lang vervlogen tijden. Zei daar iemand RS?

Aprilia en 250 in één adem noemen wekt verwachtingen. Met name sportieve en akoestische. Een extreme tweetakt, die onder de 5.000 toeren niet thuis gaf, vanaf 7.000 toeren een beetje en tussen 9.000 en 11.000 toeren echt een pareltje was. Maar nu de nuchtere realiteit: in China werkt Aprilia met Zongshen samen en eerlijk gezegd oogt deze nieuwe twin niet als een sportief raceblokje. 

Op deze patenttekeningen is in ieder geval duidelijk te zien dat Aprilia aan een tweecilinder werkt. Goed herkenbaar zijn verder vloeistofkoeling, een DOHC-cilinderkop en een kabelbediende koppeling. Opvallend is dat het carter eigenlijk aan de grote kant lijkt voor een 250, wat de verwachting wekt dat dit een basisblok wordt voor meerdere inhoudsklassen. Opvallend is trouwens ook de in het midden gepositioneerde kettingaandrijving van de nokkenassen. Dat is feitelijk alleen handig bij gebruik van heel lange nokkenassen of als er op een later moment grotere cilinders en cilinderkoppen toegepast moeten gaan worden, zonder dat daarvoor het carter aangepast hoeft te worden.

Deze nieuwe twin zou de basis kunnen vormen onder een geheel nieuw motorplatform van Aprilia, of beter gezegd: een nauwere samenwerking kunnen betekenen tussen moederbedrijf Piaggio en het Chinese Zongshen. Dit soort lichte motorfietsen is immers immens populair in China, India en in andere Aziatische landen. Hier in Europa is deze inhoudsklasse minder populair en hebben we liever 350 tot 400cc met tussen de 40 en 45 pk vermogen voor het A2-rijbewijs. 

Of en wanneer dit blok in een nieuwe Aprilia komt is nog koffiedik kijken, de patenttekeningen hinten in ieder geval op een modulair motorblok dat desgewenst ook een grotere inhoud kan krijgen. 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws