Wegzetten met volle tank
Het nu fantastisch weer. Maar straks natuurlijk niet meer!
We melden het nu, maar we komen er nog wel een paar keer op terug: Het benzineregiem voor de winterstalling is anders geworden dan dat we gewend waren.
Want ooit leerden we de motor met een volle tank weg te zetten zodat er geen condens in zou kunnen ontstaan. Vocht uit de lucht dat neer slaat tegen de binnenwand van de tank, de druppels rolden naar beneden. Water is zwaarder dan benzine> Er kwam water in de carburateurs en ga zo maar door. De tank kon ook van binnenuit doorroesten….
Die tijd is sinds het bijmengen van alcohol in de brandstof voorbij. Want alcohol zelf trekt water aan en zo komt er dan op de ‘ oude’ manier juist wel water in de tank. Een volle tank benzine trekt nu dus extra veel water uit de lucht.
Dat water kan het volgende seizoen startproblemen geven. Als dat bij jouw motor niet zo is heb je een van de zeldzame exemplaren die op water lopen. Gefeliciteerd! Maar water kan ok er voor zorgen dat je tank van binnen uit doorroest. Maar dat fenomeen kenden we al van vroeger.
Er zijn intussen additieven die dat ‘ losse’ water in de benzine laten opnemen. Maar natuurlijk is het net zo makkelijk en goedkoper, de motor te stallen met een lege tank. En in een jerrycan blijft de afgetapte benzine wel goed tot volgend voorjaar.
En. oh ja, vergeet geen accudruppelaar aan te schaffen. Een goede. Dat scheelt deze lente dan weer en verse accu.