Warmdraaien

Wees verstandig, want de motor is bij uitstek geschikt voor de zomer

Een paar maanden geleden lachte het nieuwe motorjaar ons tegemoet. We maakten ons op voor een heerlijk sportseizoen en konden amper wachten om zelf weer op te stappen. Hoeveel voorpret hadden we niet bij de voorbereidingen van de voorjaarsritjes of het traditionele gezellige weekendje weg met vrienden of de motorclub?

Nu ze niet doorgaan, merk je pas hoeveel je ernaar uitkeek. Hopelijk stormen de lichtpuntjes aan het einde van deze donkere tunnel ons met de snelheid van een Kawa H2 tegemoet!

Onze economie draaide in februari ook nog als nooit tevoren. Er was werk in overvloed en we konden lekker mopperen over ellenlange files, hoge huizenprijzen en 100 km/uur op de snelweg. Ook motordealers maakten zich op voor een topjaar met veel aansprekende nieuwe modellen. Maar alles kwam in één klap tot stilstand en nu is onze gezondheid ons grootste goed. Dat moeten we koesteren als een kasplantje.

Door het coronavirus zijn ook veel motorfabrieken gesloten en omdat 2020 daarmee voor de grote merken nu al een soort ‘verloren jaar’ lijkt te zijn, hebben onder meer BMW en KTM aangegeven dat ze dit najaar niet op de Intermot en EICMA motorshow zullen staan. In dit nummer een reportage van een rondje langs diverse dealers, want dat kan nog steeds. In Nederland zijn motorzaken gewoon open en ben je overal – mits je de voorzorgsmaatregelen in acht neemt – welkom. Oké, de koffietafel is even niet meer het gezellige middelpunt, maar je kunt bij elke motorzaak nog steeds terecht voor alles wat onze motorhobby zo leuk maakt. Dus wie zijn verplichte thuiswerkplek even wil ontvluchten: misschien is dit wel het moment om dat busje kettingspray te gaan kopen, of dat nieuwe vizier. Of toch maar eens informeren naar dat nieuwe model?

Nu de voorjaarsvakantie van de baan is en bruinbakken op een strand in Italië, Spanje, Portugal of Griekenland er deze zomer waarschijnlijk ook niet in zit, lijkt de motor bij uitstek geschikt om de zomer door te komen en de dagelijkse sleur te ontvluchten. Gewoon lekker toeren in Nederland of in de omringende landen als dat straks weer kan en mag. Misschien worden we iets minder bruin, maar zeker weten dat we minstens zo veel plezier hebben!

Op onze website vind je honderden mooie toertochten die ik van harte kan aanbevelen. Al wil ik daar meteen even een kanttekening bij plaatsen: al die toerritten zijn het allermooist op een doordeweekse dag of op een mooie zomernamiddag en -avond. De ervaring leert namelijk dat op zondag de wegen die wij mooi vinden ook als een magneet werken op fietsers, wandelaars, cabriorijders en pensionado’s met de fietsen achterop de fietsdrager van hun auto; dan is het er eigenlijk veel te druk om lekker te rijden.

Dat bleek ook in het eerste weekend van april, toen het mooie weer – coronamaatregelen of niet – grote groepen motorrijders uit hun winterslaap lokte. We haalden daarmee veel voorpagina’s van de kranten op maandagochtend, want terwijl Nederland kreunde en steunde over de ophokplicht, verbaasde iedereen zich over het aantal motorrijders op de weg. Solo rijdend deed je niets verkeerd, maar waarom moest dat meteen in zulke grote groepen?

Ik denk daarbij dat onze hobby de nodige kinnesinne opwekte (‘waarom mogen zij wel genieten en ik niet?’) en dat bleek een goede voedingsbodem voor heftig commentaar. Echt handig vond ik het persoonlijk ook niet om uitgerekend die zondag op pad te gaan op de dijkweggetjes en over de Posbank; je hoefde geen waarzegger te zijn om in te zien dat er daardoor zou worden ingegrepen. Dus werden er in het paasweekend inderdaad een aantal dijkwegen en wegen door toeristische gebieden afgesloten.

Wel bleef het in mijn ogen vaag welke wegen er precies afgesloten gingen worden, wellicht was dat onderdeel van de ontmoedigingsstrategie. Maar misschien mogen we met die wegafsluitingen onze handen nog dichtknijpen, aangezien in België het recreatieve motorrijden al weken verboden is. Laten we dus verstandig omgaan met de vrijheid die we als motorrijder in Nederland nog steeds hebben.

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@ motoplus.nl

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws