Warmdraaien

Te luid is uit

Mijn vorige column over geluidsoverlast maakte veel los, blijkbaar zijn herrie­schoppers met ongedempte uitlaten de open zenuw van de motorwereld. Veel motorrijders vinden inderdaad dat we de hand in eigen boezem moeten steken – en de rijders die het voor ons allemaal verpesten moeten aan spreken. Iets waar ik helemaal achter sta, net zoals ik ook achter strengere geluids­handhaving sta om mooie motorwegen open te kunnen houden.

Een bericht van de Verkeerspolitie Den Haag was wat dat betreft hoopgevend: samen met het politie team Krimpenerwaard werd op zondag 21 maart herkenbaar en onherkenbaar gesurveilleerd op de Lekdijk en omgeving, maar er werden deze dag op de populaire motorroutes geen excessen geconstateerd. Het overgrote merendeel van de motorrijders hield zich keurig aan de snelheid en geluidsnormen. Uiteindelijk werden die dag drie bonnen uitgeschreven: twee motoren hadden een open uitlaat en één auto reed te hard… Toch kreeg ik meerdere mails van lezers die vonden dat MotoPlus het voortouw moest nemen in de geluidsproblematiek, te beginnen met het opvoeden van onze eigen lezers. Maar met alle respect – en zonder heiliger te willen zijn dan de paus – denk ik oprecht dat het probleem niet bij onze MotoPlus-lezers zit.

Dat zijn over het algemeen namelijk fanatieke rijders met hart voor hun motor én voor hun motor hobby. Mensen die ook drommels goed in de gaten hebben dat het niet slim is om bijvoorbeeld de komende paasdagen in grote groepen over smalle dijkweggetjes heen en weer te gaan rijden. Want natuurlijk betalen we allemaal wegenbelasting en natuurlijk hebben we allemaal recht op ons plekje op de (dijk-)weg, maar soms is zo’n gebaar van goede wil nodig om de zaak niet te laten escaleren. Dan trekken we namelijk zeker aan het kortste eind.

Ik geloof ook niet dat veel herrieschoppers MotoPlus lezen. Sterker nog: ik denk dat het zelfs geen echte motorrijders zijn: met het lawaai willen ze vooral stoer lijken en hun gebrek aan rijvaardigheid maskeren. Plus misschien hun kleine piemeltje compenseren, maar da’s weer een ander verhaal. Misschien vinden die herrieschoppers het ook helemaal niet erg wanneer bochtige dijkweggetjes afgesloten worden door hun open uitlaat; al die bochten achter elkaar, da’s eigenlijk best moeilijk voor iemand die liever alleen maar rechtuit rijdt en graag binnen de bebouwde kom indruk maakt.

Gelukkig wordt er inmiddels door diverse partijen achter de schermen druk overlegd over de actie ‘Te luid is uit’. Het is de bedoeling dat er een convenant komt waarin alle motorrijders zich kunnen vinden, waarbij we onze goede wil tonen en waarin we laten zien hoe het nu echt zit met motor geluid. Zodat er dus ook eerlijke informatie richting algemene media, gemeentes en provincies kan worden gegeven, als tegengas tegen ongefundeerde actie groepen en dreigende wegafsluitingen. Wordt vervolgd…

Maar even een leuker onderwerp: mijn oproep in MotoPlus 4 om samen met MotoPlus- lezers op pad te gaan leverde een volle mailbox op! Ik kan de komende maanden bijna dagelijks ‘op pad’, als ik op alle 76 uitnodigingen voor een ritje wil ingaan. Dat zit er helaas niet in (en elke dag een uit smijter eten is ook vrij een tonig), maar ik ben druk bezig alle uit nodigingen in kaart te brengen. Het streven is om vanaf medio april in elk geval iedere twee weken een ritje te gaan maken. Waarbij ik dit jaar in elk geval alle provincies wil aandoen en – zodra het weer kan en mag – ook België meerdere keren wil bezoeken, want onze zuiderburen reageerden opmerkelijk veel en met hele leuke voorstellen voor een ritje.

Op korte termijn zal ik de eerste ritten inplannen om van ‘Op pad met…’ een leuke nieuwe rubriek in MotoPlus te maken.

– Eric Bulsink, Hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws