Warmdraaien

Motornieuws in coronatijd

Op het moment dat deze MotoPlus in de bus valt, of net in de winkels ligt die nog open zijn, had ik eigenlijk in het zadel van de vernieuwde KTM 1290 Super Adventure S moeten zitten op het Canarische eiland Fuerteventura. Want hoewel de wereld als een murw geslagen bokser in de touwen hangt, gaat voor de fabrikanten de business gewoon door.

Twee weken geleden organiseerde Yamaha in Zuid-Frankrijk ook al een (aangepaste en corona-proof) eerste test van hun nieuwe MT-07 voor de pers, en vandaag stond de nieuwe KTM dus voor mij klaar voor een eerste rit onder de zon. Precies 30 jaar geleden reed ik ook op Fuerteventura, toen maakte ik daar de allereerste kilometers op de toen geheel nieuwe Yamaha TDM850, een trip die me altijd is bijgebleven. Uitgerekend op onze rijdag regende het namelijk pijpenstelen, zodat de testdag voor mij en voor collega-journalist Erwin van Hoof – tegenwoordig de man die de fijne Scandinavische kledingmerken Lindstrands en Halvarssons herintroduceert in Europa – een dag verschoof. Maar we hadden ‘pech’: het eerstvolgende vliegtuig naar Amsterdam ging pas vier dagen later, zodat we niet één maar vier dagen als ‘god in Frankrijk’ hebben liggen knallen met die TDM. Onder zomerse omstandigheden op een prachtig eiland, je kunt soms mazzel hebben…

Maar van mazzel is in 2021 geen sprake: corona heeft ons in een angstige houdgreep. Er wordt inmiddels alweer flink geschrapt in de evenementen- en sportkalenders en die bizarre rellen maken het er ook al niet vrolijker op. Dus dan is zo’n uitstapje om even een nieuwe motorfiets te gaan rijden in zonnige omstandigheden zeer aantrekkelijk; we zouden onder het mom van ‘zakelijke reis’ namelijk gewoon in het vliegtuig kunnen stappen. Wel met een negatief coronatest- document op zak, én met 10 dagen quarantaine bij terugkomst, maar wie maalt daar om. Bovendien ben ik zelfs na 36 jaar elke keer weer benieuwd wat de fabrikanten hebben bedacht en voor ons in petto hebben, om die ervaringen door te geven aan onze duizenden lezers en volgers.

Maar om een lang verhaal kort te maken: we zijn dus niet gegaan. Niet naar Yamaha en ook niet naar KTM. Hoewel dat volledig indruist tegen ons principe en we normaal gesproken altijd al het nieuws super-actueel en super-punctueel willen brengen, vond ik het als hoofdredacteur in deze lockdown met al zijn beperkingen geen goed idee om te doen alsof onze neus bloedde en ‘gewoon’ naar Zuid-Frankrijk en Fuerteventura te reizen voor een dagje motorrijden. In mijn ogen is het signaal van zo’n trip op dit moment niet goed en druist het gevoelsmatig ook tegen de huidige beperkende regels in, zodat we – voor het eerst in mijn journalistieke leven – vriendelijk hebben bedankt. Immers: alleen als we ons nu allemaal aan de regels houden, kunnen we straks ook allemaal weer op pad.

Voor deze eerste testen vallen we nu terug op onze collega’s van het Duitse Motorrad, die de test nu voor veel meer bladen uit onze internationale samenwerkingsgroep gaan uitvoeren, zodat we op die manier het reizen in elk geval tot een minimum hebben beperkt, zonder dat we onze lezers motornieuws en eerste testen onthouden. En over motornieuws gesproken: als allereerste blad in Europa tonen we je op pagina 10-11 de geheel nieuwe Suzuki GSX-1300R Hayabusa; eindelijk een echte opvolger van deze legendarische – en sublieme – motorfiets, die toch zoveel meer is dan een puur snelheidskanon. Binnen een maand staat hij al bij de dealers en kunnen we er – in Nederland – mee op pad. Ik kan niet wachten!

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws