Warmdraaien

Lachen joh, een motorrijder door het rode licht heen jagen…

‘MOTORFIETS’ stond er een tijdje terug in vette hoofdletters as kop boven de column van Nic de Boer in AutoWeek. Nic is volgens het onderschrift ‘het occasion-orakel van AutoWeek en zelfbenoemd beschermheer van de roestplek’, dus als er dan ‘MOTORFIETS’ boven zo’n column staat, heb ik al snel iets van: schoenmaker, blijf bij je leest!

En dat narrige voorgevoel werd helaas op onverbloemde wijze door Nic in zijn column bevestigd. Nu snap ik dat een column best een beetje prikkelend en provocerend mag zijn, dat is immers de gedachte er achter, maar Nic verkent in zijn stukje aardig de randjes van het betamelijke, en dat op een nogal onsmakelijke wijze.

Voor degenen die Nic’s column niet hebben gelezen: het begint allemaal vrij onschuldig met de gebruikelijke tegenstellingen tussen automobilisten in hun sardineblikjes en motorrijders met een vissenkom op hun hoofd. Daar kunnen we allemaal wel om lachen, maar als het vervolgens gaat over het ‘voordringen’ van motorrijders bij een stoplicht, ontstaat er kennelijk een beetje kortsluiting in het autobrein van Nic. Een beetje zoals die garnalenpelster in de bekende tv-reclame, die na een dag eindeloos garnalen uit hun jasje trekken een nieuwe vissersboot met duizenden kilo’s vers te pellen garnalen aan de horizon ziet opdoemen.

Rijles?
Afijn, Nic moet dan altijd terugdenken aan de tijd dat hij autorijles had en dat zijn instructeur dan flink gas gaf met de lesauto, waarop de ‘voorgekropen’ motorrijder dan schrok en zonder te kijken volgas wegreed door het rode licht. Lachen joh, de grootste lol hadden ze dan samen, Nic en zijn rijinstructeur. ‘Onbetaalbaar’ zelfs volgens Nic. Zozeer zelfs dat hij zijn lezers aanraadt om het ook eens een keer te proberen. Die moeten dan nog wel even opletten of de kruising ook echt leeg is, want dat kunnen motorrijders volgens Nic zelf niet zo goed.

Na het lezen van deze passage, waarin Nic – hopelijk onbedoeld – oproept om motorrijders in potentieel levensgevaarlijke situaties te brengen, was ik, net als héél veel motorrijders, flabbergasted, iets wat op de social media sites van AutoWeek terecht ook stevig werd geventileerd.

Stukje veiligheid
Daarop volgde nog wel een wat laf verweer vol dood doeners van Nic en ook de hoofdredacteur van het autoblad, nota bene zelf motor rijder en oud-hoofdredacteur van een ander motormagazine, maar het kwaad was natuurlijk al geschied. Ik kan me zo voorstellen dat er heel wat motorrijdende AutoWeek-abonnees zijn die hun abonnement eens stevig gaan heroverwegen. Lijkt me bepaald geen sinecure voor een blad met een toch al teruglopende oplage. En wellicht dat Nic zijn column had heroverwogen als hij de moeite had genomen om zich enigszins in de materie te verdiepen, geen verkeerde eigenschap voor een journalist, lijkt me. Want waarom doen motorrijders dat eigenlijk, ‘voorkruipen’ bij een stoplicht, Nic? Natuurlijk, als eerste weg zijn is mooi meegenomen, maar het is zelfs een stukje ingebouwde veiligheid, beste Nic.

Iets dat in het meinummer van de Kampioen nog werd onderschreven door verkeersdeskundige Ton Hendriks. Juist aan het eind van een wachtrij voor een stoplicht gebeuren, aldus Hendriks, soms nare kop-staartbotsingen, die voor motorrijders potentieel dodelijk kunnen zijn en daarom is het voor motorrijders veiliger om, indien er voldoende ruimte is, niet achteraan aan te sluiten. Had je zo bij je hoofdredacteur kunnen navragen.

jeroen warmdraaien

Jeroen Hidding.

Koppie erbij
‘Ach ja, het wordt vanzelf weer winter’, zo besluit Nic zijn column, doelend op de winterstop van veel motorrijders en hij dus weer een paar maanden van ons ‘verlost’ is. Maar misschien is het een beter plan om een gevaar op de weg als Nic, want dat ben je als je een niets vermoedende motorrijder door rood een kruising over probeert te jagen, voor onbepaalde tijd van zijn rijbewijs te verlossen. Dan nodig ik Nic van harte uit om eens achter op de motor te stappen om aan den lijve te ondervinden hoe vaak motorrijders door onoplettende automobilisten over het hoofd worden gezien. Gelukkig zijn het juist de motor rijders die hun koppie er wel bij hebben, waardoor ongelukken vaak – maar helaas niet altijd – voorkomen kunnen worden.

Jeroen Hidding,
– Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws