Warmdraaien

Gemiste kans, die zure stukjes in de krant

Goed nieuws, want nooit eerder sinds de invoering van het nieuwe rijbewijs haalden zo veel mensen hun motorrijbewijs als in het afgelopen jaar. Liefst 28.743 motorrijders kregen we er in 2018 bij, ruim 5,5 procent meer dan in 2017, zo bleek uit cijfers van het CBR en de Bovag. En er volgden nog meer positieve cijfers, want op 30 april 2019 telde Nederland liefst 740.129 geregistreerde motorfietsen. Nog een record!

Verheugende cijfers dus! Maar Nederland zou Nederland natuurlijk niet zijn als er niet onmiddellijk met de spreekwoordelijke zeis boven het maaiveld wordt gemaaid. Dit keer waren het wat krantenjournalisten die hun vingertoppen eens flink in de azijnpot drukten voor ze hun zure stukjes op het toetsenbord rammelden.

Want van al dat positieve motornieuws moet blijkbaar ook de schaduwzijde nadrukkelijk worden belicht. Geluid was de stok waarmee Tony van der Meulen van het Brabants Dagblad en Sander van Walsum van De Volkskrant eens wild om zich heen sloegen, want o jee, wat maken al die motorfietsen een herrie. En nu waren er weer meer bijgekomen. Onwillekeurig moest ik even denken aan dat reclamespotje van een paar jaar terug, waarin een oververmoeide garnalenpelster overvallen werd door hevige zenuwtrekken toen ze aan de horizon een vissersboot ontwaarde met een verse lading garnalen, klaar om gepeld te worden.

Maar zonder gekheid, ik deel de mening van beide heren, want ja, motoren maken nu eenmaal geluid, net zoals auto’s, vliegtuigen, wasmachines en stofzuigers ook. Maar het gros van die motoren, 95% zoals wordt gemeld door de in beide ‘opiniestukken’ geciteerde KNMV, produceert dat geluid keurig binnen de kaders van de wet. Het is dan ook de resterende 5% waar Van der Meulen en Van Walsum zich aan storen, inderdaad de kleine minderheid die het verpest voor de overgrote meerderheid.

Dat vraagt volgens beide heren om stevige actie van de overheid, iets wat in het geval van Van Walsum wordt onderbouwd met ‘statistische informatie’ gebaseerd op de waarneming van één enkele persoon, zeker geen geluidsexpert, en meer journalistiek broddelwerk, waarin basale journalistieke waarden als hoor en wederhoor ver te zoeken zijn en ‘bronnen’ klakkeloos worden geciteerd, omdat de uitspraken nu eenmaal mooi in het gewenste plaatje passen.

Van der Meulen doet er in het slot van zijn stukje nog een schepje bovenop door zijn ogenschijnlijke algehele afkeer van motorrijders niet te verbloemen en serveert de meesten af met de gebruikelijke flauwe dooddoeners als ‘motorduivels met een midlifecrisis’.

Voor de goede orde: ook ik kan me storen aan te veel uitlaatlawaai, met name ook als ik zelf in het kader van een test met een motor met een ‘open’ pijp onderweg ben. Maar doodreguleren is mijns inziens een heilloze weg. Je zult altijd mensen hebben die regeltjes omzeilen, op alle gebieden trouwens. Dat hoort nu eenmaal al eeuwenlang bij het leven en de mensheid. Met het kweken van wederzijds begrip kom je een stuk verder, maar beide heren hierboven zullen het draagvlak daarvoor onder motorrijders met hun zure stukjes in elk geval een stuk kleiner hebben gemaakt.

Gemiste kans dus…

Jeroen Hidding,
   Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws