Warmdraaien

De zon schijnt, dus kruipen klagers en actiegroepen uit hun holen

Het is een jaarlijks terugkerend ritueel: als de eerste zonnestralen de winter doet wijken ontwaakt motorrijdend Nederland uit de winterslaap, om voor het eerst in maanden weer te genieten van de motor. Aanvankelijk een beetje stram en stroefjes, maar al snel voelt het weer vertrouwd en geweldig aan. De frisse wind rond je neus, de vrijheid en het beleven van de balans-act op twee wielen… Ik hoef ik jullie niets uit te leggen: daarom zijn we allemaal motorrijder geworden.

Toch is er de laatste jaren nòg een jaarlijks terugkerend ritueel: de klagers en actiegroepen kruipen ook weer uit hun holen. Onder het mom van geluids- en verkeersoverlast zijn we als motorrijders inmiddels aangeschoten wild geworden, waarbij de tegenstanders van motorrijden hun lobby goed voor elkaar hebben en de algemene media voor hun karretje weten te spannen. In sommige media wordt een heuse hetze tegen motorrijden gevoerd.

En met succes: zo kreeg de Nefom (Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen) in korte tijd vaste voet aan de grond en voeren ze met slim gemonteerde filmpjes en creatief cijferwerk een keiharde strijd tegen ons. ‘De overlast is weer begonnen’ kopt hun website, meteen na-gepapegaaid door het AD, die de motorrijder inmiddels ‘de paria van de weg’ noemt. Door zich goed te organiseren weten onze tegenstanders steeds meer (dijk-)wegen af te laten sluiten, waarbij geluidsoverlast voor hen de ideale kapstok is.

Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat het overgrote merendeel van de motorrijders gewoon met originele motorfietsen onderweg zijn, die volledig aan de geldende EU-wetgeving voldoen. Maar dat maakt niet uit: verbieden dat motorrijden! Zo zijn we bijvoorbeeld in de Krimpenerwaard inmiddels niet meer welkom, net als op de Zuiderdijk tussen Venhuizen en Hoorn, en ook in Amerongen staan de seinen op donkeroranje. Fatsoenlijk feitenonderzoek blijkt niet meer nodig, want we rijden allemaal als gekken en hebben allemaal een open race-uitlaat. Nu is zelfreflectie niet verkeerd: er zijn nog steeds zwarte schapen die het met hun open uitlaat en race-aspiraties voor ons allemaal verpesten.

Gelukkig zijn sommige politiekorpsen nu wel bezig met meetapparatuur om deze herrieschoppers eruit te pikken, zodat we niet langer over één kam geschoren worden. Bovendien wordt dan ook duidelijk dat geen 210.000 Nederlandse motorrijders met open pijpen rijden, zoals de Nefom glashard beweert. Helaas lijkt ‘een dag niet geklaagd, is een dag niet geleefd’ anno 2021 het motto van veel landgenoten. Dus zodra de Nefom het motorrijden in Nederland inderdaad heeft weten heeft weten te verbieden (een weg langs jouw huis afsluiten voor motorrijders is immers een verplaatsing van het probleem, en dus het begin van een totaalverbod) dan heb ik nog wel wat doelgroepen voor ze om over te klagen. Wielrenners op de openbare weg, houtkachelstokers, buren met overhangende takken, mountainbikers in het bos, hondenuitlaters, boeren na 17.00 uur op het land, jeugd op trapveldjes, dieselrijders, schreeuwende voetbalfans, loslopende katten… Kortom: er is nog veel braakliggend klaagterrein in ons overvolle Nederland, we kunnen nog jaren vooruit!

Alle gekheid op een stokje: het is wel de hoogste tijd voor een goed signaal uit de motorwereld en een eenduidige spreekbuis voor de ruim 700.000 motorrijders. Een soort actiegroep tegen actiegroepen dus, en de MAG heeft bij monde van onze columnist Hugo Pinksterboer die handschoen inmiddels opgepakt. Zij willen met de slogan ‘Geluid is uit’ tegengas geven, als gebaar van goede wil naar de politiek en om het tij met zelfregulering en een gedragscode nog kunnen keren. Want we zullen een front moeten vormen om deze vorm van discriminatie de kop in te drukken, dus ik hoop dat alle andere belangenorganisaties in de motorbranche zich aansluiten. Alle hens aan dek is nodig om de geest weer in de fles krijgen.

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus
Reageren? Stuur een e-mail naar
reageren@motoplus.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

MotoMondo importeur QJMotor

MotoMondo importeur QJMotor

16 april, 2024

MotoMondo mag zich vanaf 1 mei 2024 importeur noemen van het voor de Benelux nieuwe motormerk QJMotor. QJ Motor is ...

Overig nieuws