Warmdraaien

De zelfrijdende BMW is meer dan een leuke gadget

BMW hulde zich nogal in nevelen toen ik bijna twee weken geleden werd uitgenodigd voor een bijzonder exclusief kijkje achter de schermen op hun enorme testcomplex in het Zuid-Frans Miramas. Daar test de BMW ontwikkelingsafdeling nieuwe technieken en gaan alle nieuwe motoren èn auto’s dagenlang op de pijnbank voor uitgebreide praktijktesten.

Op het complex vind je een hele serie circuits en testbanen, zoals een volgas-kombaan, een heus racecircuit, diverse handlings-circuits, circuits met alle soorten denkbaar wegdek, een stadsparcours en zelfs een heuse offroad-track. In één van de komende nummers van MotoPlus komen we hier op terug. In dit nummer lees je onder meer het kakelverse nieuws over de nieuwe R1250GS en R1250RT, beiden voorzien van een nieuw boxerblok met variabele kleptiming.

In MotoPlus 19 die op 5 oktober verschijnt staat zelfs al de allereerste test van die nieuwe R1250GS! Maar wat ik dus precies kon verwachten van het exclusieve bezoek aan ‘BMW Testing Ground Miramas’ wist ik niet. De dag begon in ieder geval met een sneak-preview van een elektrische ‘S1000R’.

Elektrische toekomst

Mijn camera en telefoon had ik toen al achter moeten laten bij de ingang, maar dat het om meer dan een met tape en tieraps in elkaar geflanst prototype ging, was wel duidelijk. BMW liet om te beginnen dus even zien dat ook zij blijkbaar klaar zijn voor een elektrische toekomst. Met hun i3- en i8-auto’s en niet te vergeten de C-Evolution motorscooter hebben ze natuurlijk al erg veel kennis in huis over elektrische mobiliteit en daar kan een eventuele elektrische BMW motorfiets natuurlijk alleen maar van profiteren. Over een eventuele marktintroductie hulden alle BMW-mensen zich in Miramar in nevelen, maar de glimlach op hun gezicht sprak boekdelen!

Nadat die dikke e-bike weer de garage in zoefde, kwam er een typische BMW-rijder (inderdaad: BMW-pak, geel hesje en opengeklapte systeemhelm) voorrijden op een ogenschijnlijk normale R1200GS Adventure. Alleen de grote GPS-antenne op de topkoffer, plus een handvol sensoren en camera’s verraadden dat er meer aan de hand was. En een paar tellen nadat de rijder was afgestapt, reed de GS zelfstandig verder, zonder berijder! Mijn mond zakte zover open dat er bijna een kaakchirurg aan te pas moest komen. Bizar om zo’n dikke fiets geheel zelfstandig achtjes te zien draaien en zijn weg over het circuit te zien vinden.

Zelf thuis, motor mee?

De filmpjes van deze zelfrijdende BMW GS zijn op onze website inmiddels door duizenden mensen bekeken. Ik maakte ter plekke meteen al de grap: “Ideaal zo’n zelfrijdende BMW voor als je een dagje zou gaan toeren met vrienden en het blijkt te regenen. Dan blijf je zelf lekker thuis en laat je alleen je motor meegaan!” Maar het idee achter deze zelfrijdende BMW is natuurlijk niet dat je in de toekomst als een passagier meerijdt op je eigen motor.

We rijden immers motor om de fun van het rijden, de vrijheid en om het heft juist in eigen handen nemen. BMW heeft deze ontwikkeling echter ingezet omdat bij alle ontwikkelingen van autonoom rijdende auto’s de motorfiets lijkt te worden vergeten door zowel autofabrikanten als overheden. BMW wil dus een vinger aan de pols te houden en ook voorkomen dat we als motorrijder straks inderdaad worden verbannen van de openbare weg, omdat we met onze wendbaarheid en snelheid eigenlijk niet in het ‘autonome systeem’ passen.

Om tegengas te geven aan die denkrichting heeft BMW dus nu deze ontwikkeling ingezet. Waarbij de technieken van het zelfrijden in de toekomst wellicht hun weg gaan vinden naar de productiemodellen als veiligheidssystemen. Dat de motor bijvoorbeeld tegenstuurt als jij van rijbaan wilt wisselen en er nog iemand in jouw dode hoek zit. Of dat de motor ingrijpt als er bijvoorbeeld iets om de bocht op jouw rijbaan ligt. Of dat de motor gevaarlijke situaties herkent en je waarschuwt. Of dat het systeem zelfs tijdig herkent dat een afslaande of kruisende automobilist jou over het hoofd heeft gezien; met afstand de grootste oorzaak van motorongelukken.

Dus nadat iedereen – net als ik – is uitgelachen en vervolgens denkt dat een autonoom rijdende motor absoluut idioot is: over een jaar of vijf praten we verder!

– Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws