Warmdraaien

De nieuwe wereldkampioen en een kijkje achter de schermen

We hebben er een heuse Nederlandse wereldkampioen bij: de 18- jarige Jeffrey Buis uit Steenwijkerwold was dit jaar met vier gewonnen races en acht podiumplaatsen op zijn Kawasaki Ninja ’s werelds beste rijder in de WorldSSP300-klasse!

Om het succes van zijn MTM Kawasaki MotoPort Team compleet te maken, finishte teamgenoot Scott Deroue in de WK-eindstand van deze competitieve productie-raceklasse als tweede. Sterker nog: bij aanvang van de laatste WK-wedstrijd in het Portugese Estoril maakten alleen Buis en Deroue nog kans op de wereldtitel! En die wedstrijd werd nota bene gewonnen door de derde MTM Kawasaki-rijder Koen Meuffels, maar Jeffrey Buis ging met de grootste eer strijken en werd de eerste Nederlander met een wegrace-wereldtitel sinds mensenheugenis.

Omdat het MotoPlus-logo trots op de race-overalls en de kuipen van deze mannen prijkt, trof je in de vorige MotoPlus al een superposter aan van de nieuwe wereldkampioen en de nieuwe vicewereldkampioen, ook al was op dat moment nog niet duidelijk wie er wereldkampioen werd, en wie ‘best-of-the-rest’. De poster viel bij velen in de smaak; in Hooge Mierde was hij zelfs oorzaak van een behoorlijke familietwist toen de 5- én de 6-jarige zoon van een MotoPlus-abonnee de poster beiden graag boven hun bed wilden hangen. Dat ‘probleem’ hebben we natuurlijk snel opgelost met een extra poster! En voor de liefhebbers: deze is inmiddels ook af te halen bij de MotoPort-dealers. Vanaf pagina 84 staat een interview met Buis en Deroue, die ik vanaf deze plaats natuurlijk van harte feliciteer met hun succes. Dat succes is ook een beetje het succes van Kawasaki Benelux-manager Henk Salomons. Als echte racefan steunt hij als motorimporteur al tientallen jaren vele coureurs en deze wereldtitel is dan ook mede zijn verdienste.

Ook Salomons komt in deze MotoPlus uitgebreid aan het woord als de grote man achter Kawasaki Benelux. Nu de grote motorshows en nieuwsbeurzen van de baan zijn – zelfs de Motorbeurs Utrecht lijkt na 36 geslaagde edities ondenkbaar in deze coronacrisis –, gaan we in de komende nummers van MotoPlus de merken zelf uitgebreid aan het woord laten over nieuwe modellen, de motormarkt en hun visie op algemene zaken als elektrificatie, de stijgende populariteit van het motorrijden en de tegenwind die we krijgen in de vorm van wegafsluitingen en geluidsperikelen.

Henk Salomons (te zien op de foto hierboven) bijt het spits af in deze serie interviews, de afspraken met Tom Crooijmans van BMW, Jan Ykema van Mash, Royal Enfield en MV Agusta, Mario Janssen van Yamaha en Alex van den Hoff van Aprilia, Moto Guzzi en Vespa staan al in de agenda; deze interviews lees je in de komende MotoPlussen; begin 2021 komen de overige merken aan bod. Op die manier krijgen de lezers van MotoPlus een mooi kijkje achter de schermen bij de mensen die ervoor zorgen dat de nieuwe modellen ook daadwerkelijk bij de dealers in de showroom komen te staan. Een wereld die wellicht wat minder romantisch is dan je zou denken.

Enerzijds wordt er jaren vooruit gekeken en worden prognoses gemaakt hoe een bepaald model het zal gaan doen, zodat er in elk geval voldoende worden geproduceerd en – in de juiste kleur – worden ingekocht, maar anderzijds is het ook een enorme logistieke operatie om de nieuwe modellen tijdig bij de dealers in de showroom te krijgen. En als dan zoals afgelopen voorjaar corona roet in het eten gooit – waardoor in Nederland de verkoop stokte en in België motorzaken volledig dicht moesten –, dan kun je je iets voorstellen bij Salomons’ uitspraak dat hij pijn in de buik kreeg toen de lockdown werd aangekondigd en tegelijkertijd een groot containerschip aanmeerde in Rotterdam om duizenden en duizenden nieuwe Kawasaki’s voor een aantal Europese landen te lossen…

Gelukkig kreeg de motorverkoop na die eerste lockdown juist een boost, want de coronacrisis hebben we weliswaar nog niet onder controle, maar de manier om alle sores even achter je te laten – op de motor dus – gelukkig wel!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws