Warmdraaien

Antidepressiva

Na een drukke februarimaand, waarin ik onder meer testritten maakte met de Suzuki V-Strom 1050 in Spanje, de Triumph Tiger 900 in Marokko en de Zero SR/S in Frankrijk en tussendoor ook nog vier dagen op de drukke Motorbeurs in Utrecht doorbracht, zat ik de eerste week van maart opnieuw in Spanje.

Mijn zoon reed daar namelijk mee in de Hispania motorrally, die werd verreden rond de Gorafe Desert op de flanken van de Sierra Nevada in Zuid-Spanje. Wie zich niets kan voorstellen bij zo’n Spaanse woestijn, moet maar eens naar ‘Once Upon a Time in the West’ kijken, want die filmklassieker is er opgenomen, samen met andere topfilms als ‘Indiana Jones and the Last Crusade’, ‘Conan the Barbarian’, ‘The Good, the Bad and the Ugly’ en ‘Lawrence of Arabia’. Maar acht vliegreizen in vijf weken, een Motorbeurs met 90.000 bezoekers (op het moment dat Brabant carnaval vierde) en als toegift een rallybivak met ongeveer 400 mensen uit voornamelijk Spanje en Italië bleken een goede voedingsbodem voor een virusje, dus eenmaal terug in Nederland kwam deze sneltrein hoestend, proestend en snipverkouden tot stilstand.

Afgelopen weken bracht ik dus in relatieve afzondering door in bed en achter m’n laptop thuis. Onze redactie is inmiddels al ruim twee weken gesloten; thuiswerken is in ons geval geen bijzonder groot probleem en op die manier proberen we het coronavirus zo goed mogelijk buiten de deur te houden of in elk geval niet over te dragen op anderen. Het vorige nummer van MotoPlus ontving ik daardoor dus ook relatief ‘blanco’ thuis in de bus, precies zoals alle abonnees het blad thuis ontvangen.

Normaal gesproken zitten wij op de redactie zo vast in de productie van een magazine dat de artikelen voor ons al vanzelfsprekend zijn en weinig verrassends meer in zich hebben als het nummer eenmaal verschijnt. Bovendien lopen wij qua ritme op de redactie 1 à 2 weken voor, dus als een bepaald nummer van MotoPlus verschijnt, zitten wijzelf alweer tot onze oren in het volgende nummer. Maar nu weet ik in één klap weer hoe leuk het is om nieuwsgierig door zo’n kakelvers nummer te bladeren, en vooral ook om dan onverwachte nieuwtjes en artikelen tegen te komen waarin je eigenlijk onbedoeld meteen blijft hangen.

Ook dit nummer bevat zo’n nieuwsitem, waarvoor ik de journalisten van het tv-programma ‘Opgelicht?!’ graag complimenteer. Hun motorfiets-item van 24 maart jl. over de fraude met kilometertellerstanden bij occasions en met geïmporteerde schademotoren (die in Amerika of Engeland total loss waren verklaard en hier toch weer ‘als nieuw’ verkocht worden) moet mensen aan het denken zetten. Al in MotoPlus 5/2017 pleitte ik op deze plek voor een door de overheid bijgehouden database van kilometerstanden van gebruikte motorfietsen, zodat de historie wat duidelijker is en kopers beter beschermd worden tegen fraude.

Vanaf 1-1-2021 komt die database er eindelijk, gebruik tot die tijd – maar ook daarna – je gezonde verstand bij een occasionkoop! Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, is hij vaak ook niet waar, blijf dus verre van obscure garagebox- bedrijfjes en vage markten straathandel waar motoren met lage prijzen en dito km-standen (maar altijd zonder afgestempelde serviceboekjes) verkocht worden!

Om het coronavirus in te dammen zijn alle evenementen tot 1 juni gecanceld en daardoor staat niet alleen de motorsport stil, ook de Paas- en Pinkstershows bij dealers, toerevenementen, onze eigen lezersreizen en lezerstesten en de traditionele voorjaars-motorweekendjes met vrienden of de motorclub zijn van de baan. In België is recreatief motorrijden inmiddels verboden. In Nederland is dat niet zo expliciet gesteld, maar lijkt het toch slim om een beetje ons gemak te houden en dus zeker niet in groepen te gaan motorrijden!

Hopelijk slaan de maatregelen aan en kunnen we medio juni weer echt op pad; tot die tijd hoop ik dat iedereen gezond blijft en we daarbij met MotoPlus regelmatig voor aangenaam motornieuws kunnen zorgen, als antidepressiva tegen alle slecht-nieuws-berichten van de laatste tijd!

– Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws