Warmdraaien – Quar-TA-ra-RO of Quarta-raro?
De mooiste pagina’s in de nieuwste MotoPlus? Poeh, da’s natuurlijk maar net waar je interesses liggen en dat zal voor iedereen misschien anders zijn, maar de leukste – of meest herkenbare – zijn voor mij in ieder geval de vier pagina’s met TT-sfeer aansluitend op het verslag van de 91e Dutch TT Assen. Na twee donkere corona-jaren, waarvan één zonder TT en een editie met halflege tribunes ging het met ruim 104.000 toeschouwers op de wedstrijddag weer lekker ouderwets los!
Zat je thuis voor de buis, dan moet je – ondanks dat je de races vanaf de eerste rang kon volgen – toch het gevoel hebben gehad dat je een feestje hebt gemist. Voor een bijna uitverkocht huis, de bezoekersaantallen lagen weer nagenoeg op het niveau van 2018 en 2019 en iedereen zat voor de verandering weer eens schouder aan schouder binnen anderhalve meter van elkaar, boden met name de Moto3- en Moto2-race, met een uitstekende vijfde stek voor Bo Bendsneyder en een keurige achttiende plaats voor Zonta van den Goorbergh, volop spektakel. De MotoGP-race was door de vroege crash van Fabio Quartararo misschien minder spannend dan gehoopt, maar de afgetekende overwinning van Pecco Bagnaia was er zeker niet minder indrukwekkend om. En ja, de geweldige inhaalrace van Aleix Espargaro, die door de crash van Quartararo bijna achteraan moest aansluiten, is nu al legendarisch. De Spanjaard stal er de harten van het publiek mee en was misschien wel de morele winnaar van deze TT.
Over ‘buis’ gesproken, complimenten trouwens voor de gedegen uitzendingen van Ziggo Sport en de NOS, waardoor de thuisblijvers van afstand toch aan het lekker ouderwetse TT-sfeertje konden ruiken. Maar Hans en Frank, is het nu Quar-TA-ra-RO of toch Quarta-raro? Es-PAR-ga-RO of toch Espar-garo? Over intonatie en klemtoon kun je in ieder geval aardig je tong breken, zo bleek als je tussen NPO1 en kanaal 14 switchte.
Afijn, niet meer dan vermakelijke bijzaken. Hoofdzaak was die volle bak en puike motorsfeer langs het Asser TT-asfalt en dat zorgde na afloop ook voor een opgewekt gezicht bij TT Circuit-bestuursvoorzitter Arjan Bos, die de voorheen goed gevulde TT-portemonnee na de magere corona-jaren 2020 en 2021 aardig had zien slinken. Alleen het bezoek aan de beide trainingsdagen bleef met respectievelijk 23.000 en 28.000 bezoekers wat achter bij de verwachtingen, maar daar valt in de nabije toekomst misschien nog wel wat te winnen door ook op deze dagen wat meer randvermaak naast het circuit te bieden. Of de coureurs dichter bij het publiek te brengen, zoals dat ook in het WK Superbike gebeurt.
Dat WK Superbike blijft trouwens tot en met 2025 ook op de kalender van het TT Circuit staan, want het aflopende contract met Dorna, dat naast de MotoGP ook het WK Superbike organiseert, werd in het TT-weekend met drie jaar verlengd. Met het nog tot 2026 doorlopende MotoGP-contract ligt er dus een stevige fundering voor de komende jaren onder het TT Circuit Assen. Bij de editie van komend jaar wordt wat de bezoekers betreft nog wel een kleine slag om de arm gehouden, aangezien een flink deel van de toeschouwers van de afgelopen TT nog gebruik kon maken van een al in 2020 gekochte toegangskaart. Maar gezien het ouderwetse TT-enthousiasme op én achter de tribunes en taluds denk ik dat ze daar in Assen niet van wakker hoeven te liggen! Nu nog hopen dat het corona-spook niet weer in een nieuwe gedaante om de hoek komt kijken.
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus