Warmdraaien 9/2009
Soms word je ingehaald door de actualiteit, zoals met de uitgestelde MotoGP-race in Qatar. Vooraf was er bij MotoPlus een superstrak werkschema opgesteld, want de Paasdagen en het late tijdstip waarop deze GP verreden werd zorgden voor extra druk op de ketel. Maar zoals bekend gooide de onverwachte regenbui in de woestijn roet in het eten. Gevolg was dat we met kunst en vliegwerk MotoPlus 8 moesten ‘dichtmetselen’, zonder MotoGP-verslag. Maar Murphy’s Law sloeg duidelijk toe, want het ging vervolgens ook mis in de techniek: er ging die nacht een drukpers stuk, zodat MotoPlus alsnog pas op donderdag verscheen.
Gelukkig konden we iedereen wel op woensdag het Grand Prix-verslag in digitale vorm thuisbezorgen. Dit was voor ons meteen een mooie testcase, aangezien we met de gedachte spelen om de motorsport in de toekomst via een digimagazine elke maandagmiddag – dus superactueel – bij onze abonnees te hebben. Uit de vele reacties blijkt dat veel lezers dit op zijn minst een zeer interessante optie vinden.
Maar wij waren natuurlijk niet de enigen die in de problemen kwamen door de uitgestelde MotoGP van Qatar. Hoeveel tv-mensen zouden zich vertwijfeld de haren uit het hoofd getrokken hebben omdat een maanden van te voren geplande uitzending op zondagavond niet door kon gaan, terwijl er maandagavond juist een gaatje in de strakke programmering moest worden gevonden. Ik heb die maandagavond mijn duim ook blauw gezapt om ergens wat live-beelden tegen te komen, wat uiteindelijk lukte bij het Spaanse TVE. Later op de avond was de race wel te zien bij onze RTL7 en ook bij DSF, de sportzender van onze oosterburen die dit seizoen enorm uitpakt met de GP’s: je kunt er bijna alle trainingen en alle races live volgen. In Qatar hadden ze bijvoorbeeld op de trainingszaterdag een live-uitzending van 16.30 tot 24.00 uur, waarvoor ze zestien mensen ter plekke hadden…
Ook de start van het toerseizoen haalde dit jaar volop de media. Het mooie weer zorgde ervoor dat er de afgelopen maand duizenden en duizenden motorrijders uit hun winterslaap kwamen en weer de weg op gingen. Wat helaas ook nu weer gepaard ging met veel ongelukken, waarvan een aantal met afschuwelijke gevolgen. Elk jaar opnieuw hou ik mijn adem in voor dit ‘gewenningsproces’. De motorrijder moet weer wennen aan zijn machine en het beheersen daarvan (waarbij veel rijders ook nog met te zachte banden en daardoor matig bestuurbare machines op pad gaan). En de automobilisten moeten weer wennen aan de voor hun gevoel flitsend snelle en vrijwel onzichtbare medeweggebruikers.
Dat er iets moet gebeuren op dit vlak is nu ook tot in de Tweede Kamer doorgedrongen. Zoals al in MotoPlus 8 te lezen was, is er begin april in België een geweldige motorveiligheidscampagne van start gegaan. Eentje waar we in Nederland een heel dik voorbeeld aan kunnen nemen en waar we hier ook direct en één op één op in hadden kunnen haken. Maar ik ben bang dat wij hier weer verzanden in overlegstructuren, risicoanalyses en budgetteringen, zodat er andermaal niets anders overblijft dan het dempen van de put als het kalf verdronken is…
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus