Nieuws

WARMDRAAIEN 9 – 2014

Eind vorige week maakte het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) bekend dat er in 2013 beduidend minder dodelijke slachtoffers zijn gevallen in het verkeer. In 2012 kwamen er nog 650 mensen om in het verkeer, vorig jaar waren dat er 80 minder: 570. De daling van 12 procent van het aantal verkeersslachtoffers in Nederland steekt ook gunstig af bij de Europese daling van 8 procent.
Met name onder de motorrijders vielen er vorig jaar in Nederland gelukkig veel minder slachtoffers: 29 tegenover 56 in 2012. Al besef ik dat het woord ‘gelukkig’ natuurlijk weinig passend is in deze context, want elk slachtoffer is er één teveel. En achter elk slachtoffer gaat veel persoonlijk leed schuil bij de nabestaanden. Een aantal van deze dodelijke slachtoffers viel in de Achterhoek, waar onze redactie gevestigd is. Hoewel ik deze motorrijders niet persoonlijk heb gekend, trekken de kleine bermmonumentjes op de plekken van dit onheil elke keer weer mijn aandacht als ik er langs rij. Genoeg om mij er in een flits weer even van te doordringen dat niets zeker is in dit leven. Onwillekeurig word je zo weer tot de orde geroepen, al is het maar voor een paar tellen.
Ik hoop ook van harte dat deze slachtofferdaling structureel is, maar kijk er niet van op als dat niet het geval is. De afgelopen zes jaar lag het aantal slachtoffers per jaar altijd rond de 60 en dat is in 2013 dus opeens gehalveerd. Ik geloof ook niet dat je het noodlot kunt vangen in statistieken; ik hoop alleen dat heel politiek Den Haag en iedereen die hier wat van wil vinden over een jaar niet over onze motorwereld heen valt als deze keiharde cijfers dan misschien weer minder mooi uitpakken. Nu was er opmerkelijk weinig aandacht in kranten en tv-journaals voor deze positieve ontwikkeling van de cijfers, maar als ze volgend jaar minder positief zijn, kun je er donder op zeggen dat alle media om het hardste beginnen te roepen dat motorrijden zo onveilig is en dat de regels moeten worden aangescherpt. Dan blijken diezelfde motorrijders namelijk opeens roekeloos en onveilig, kleden ze zich slecht en zijn ze slecht opgeleid.
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we in 2014 opnieuw de helft minder verkeerslachtoffers zouden hebben. En een jaar later weer, enzovoorts. Maar dat is niet reëel: de ‘nuloptie’ waar onze beleidsmakers en clubs als Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond en de ANWB naar streven is in deze wereld gewoon niet haalbaar. Hun zurige commentaar op de positieve ontwikkeling van de ongevalcijfers: “570 mensen die omkomen in het verkeer zijn er nog altijd veel te veel, dus gemeentes en andere wegbeheerders moeten fors investeren in veiligheid.” Helaas voor hen: alleen als je alle verkeer verbiedt, zullen er geen verkeersslachtoffers meer vallen. Zo lang mensen zich verplaatsen, zo lang er goederen van A naar B moeten en zo lang er dus sprake is van ‘verkeer’, zo lang zullen mensen helaas ook fouten maken in dat verkeer. Zoals een bocht of een situatie verkeerd inschatten of geen rekening houden met andere weggebruikers. Of gewoon het noodlot onderweg tegenkomen, want sommige ongelukken zijn nu eenmaal een domme samenloop van omstandigheden, waarbij een paar seconden het verschil kunnen zijn tussen ‘Oei, dat ging net goed’ en het allerergste.
We moeten ons er dus met zijn allen bij neer durven leggen dat die nuloptie helemaal geen optie is. Dus men kan elke kruising wel omtoveren in een rotonde, van alle 130.000 km Nederlandse secundaire wegen een 60 km/uur-zone maken, 30 km/uur als maximum snelheid in de bebouwde kom gaan hanteren, elke vrachtwagen volhangen met tien dodehoekspiegels en elk voertuig in de toekomst laten waarschuwen – of zelfs automatisch laten remmen – als hij te dicht bij een ander in de buurt komt, maar op een gegeven moment zal enkel ons rijplezier nog maar dalen en niet langer het aantal slachtoffers. Hoe graag we dat laatste ook willen. Zo min mogelijk verkeersslachtoffers is echt een heel nobel streven, maar we moeten ook reëel durven zijn.

Eric Bulsink

Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws