Warmdraaien 8/2013
Ondanks de Warming-up in de vorm van de verslagen van de MotoGP voorjaarstesten in Sepang en het ‘MotoGP-Facebook’ in MotoPlus 6, hield de MotoGP-racerij mij de afgelopen maanden niet bijzonder bezig. De GP’s dreigden voor mij steeds meer ver-van-m’n-bed-show te worden, met wereldkampioen Lorenzo als snelste rijder, maar ook als een soort anti-held. Net zoals drievoudig Formule 1-wereldkampioen Sebastiaan Vettel waarschijnlijk ook een hele aardige jongen is en heel erg hard kan autorijden, maar ook die weet mij niet te pakken. Voor mijn gevoel missen beide kampioenen iets fascinerends, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Naast Jorge Lorenzo rijden er in de MotoGP nog elf rijders op een echte fabrieksmotor – een prototype – en na dit selecte gezelschap volgen er nog twaalf rijders op de zogenaamde Claiming Rule Team-motoren. Dat zijn dus geen echte prototypes, maar deze racers zijn gebaseerd op gewone blokken van bijvoorbeeld de Kawasaki ZX-10R, de BMW S1000RR, de Honda Fireblade en (vooral) de Aprilia RSV4R. En hoewel de verschillen op papier niet eens zo groot zijn, blijken de echte prototypes op het circuit toch overduidelijk een maatje te groot. Zodat je tijdens een MotoGP-race dus in feite tegelijkertijd twee klassen van twaalf rijders ziet rondrijden. En dat verschil vind je nu ook terug bij de nieuwe kwalificatieopzet, waarbij de beste twaalf rijders na de drie vrije trainingen terecht komen in QP2 en zo onderling de eerste twaalf startplaatsen mogen verdelen. De rest komt na de drie vrije trainingen terecht in QP1 en die mogen onderling strijden voor de startplaatsen 13 tot 24. Volgens GP-organisator Dorna is het doel van deze actie om meer tv-spektakel te maken van de kwalificaties, maar de achterliggende gedachte zal zeker ook te maken hebben met het feit dat de twaalf berijders van de snelle prototype-machines in hun snelle ronde niet gehinderd willen worden door de CRT-mannen op hun langzamere machines.
Maar goed, terug naar het begin van dit verhaal. Want mijn MotoGP-moeheid verdween zondagavond 7 april als sneeuw voor de lentezon (eindelijk!), toen ik een overheerlijke MotoGP te zien kreeg. De openings-GP in Qatar was er namelijk eentje om in te lijsten en naast het frisse debuut van Moto2-wereldkampioen Marc Marquez – die geen enkel mededogen kende met de gevestigde orde – was vooral de hartverwarmende wederopstanding van Rossi geweldig! Met de gretigheid van een jonge hond vergaloppeerde ‘Vale’ zich in de beginfase, om zich daarna vanaf de zevende plaats naar voren te vechten en uiteindelijk achter Lorenzo, maar net voor MotoGP-rookie Marc Marquez als tweede te finishen. Met deze race verdween mijn sluimerende desinteresse volledig en ik heb na afloop van die eerste MotoGP meteen de kalender uit MotoPlus 6 er nog even op nageslagen om te spieken wanneer ik er weer klaar voor moet gaan zitten: komende zondag dus, dan is de tweede Grand Prix, verreden in het Amerikaanse Austin, Texas.
Voor wie de MotoGP ook wil volgen op tv: zowel de Engelse BBC als de Duitse Sport 1 (Sport Eins dus) maken er echt heel veel werk van, met grote reportageteams ter plekke en interviews vanaf het circuit en reporters op de startgrid. Op Sport Eins waren vanuit Qatar zelfs de Moto2 en Moto3 uitgebreid en live te volgen. De BBC kun je vrijwel overal in Nederland wel via de kabel ontvangen en met een hele eenvoudige satellietschotel van nog geen 100 euro kun je Sport Eins ook vrij (zonder abonnement) ontvangen. En wie toch graag kundig Nederlands commentaar – van MotoPlus-verslaggever Frank Weeink – bij de MotoGP-beelden wil, kan terecht bij de Nederlandse betaalzender Sport 1, al wordt dat Nederlandse kanaal helaas nog niet door alle kabel- en glasvezelexploitanten doorgegeven.
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus