Nieuws

Warmdraaien 8/2012

De malaise die de motorwereld in zijn greep heeft – en dan bedoelen we met name de gedaalde nieuw-verkopen, waarvan de markt laatste vijf jaar met ongeveer éénderde afnam – dwingt de motorzaken tot creativiteit. Het is anno 2012 niet meer genoeg om ’s morgens alleen even de voordeur van het slot te draaien en ’s avonds nog een keer zo’n gangetje naar die deur te maken om hem weer af te sluiten. En tussentijds alleen maar hoopvol van achter de balie of vanuit het verkoopkantoortje naar buiten kijken of er nog iemand langs wil komen. En dan bedoel ik dus een klant en geen besteldienst die een setje remblokken komt afleveren. De tijd dat motorfietsen zichzelf verkochten is voorbij, ook van de motorzaken wordt meer verwacht.
Gelukkig spelen een groot aantal motorzaken hier goed op in en bieden ze meer dan alleen maar de motorverkoop. Met open dagen, demodagen, gps-instructies en reizen onderscheiden zich steeds meer motorzaken. Onlangs was ikzelf bij bij Motorplaza, die naast hun fraaie bedrijf in Groningen nu ook in Heerenveen een motorzaak hebben om door een ringetje te halen. Zij organiseerden voor enkele honderden klanten een fraaie motormodeshow, compleet met een echte catwalk, mooie modellen (die meededen aan de Miss Friesland-verkiezing en dit als ‘opdracht’ kregen voorgeschoteld), een goede dj en heuse lichtshow. Kortom geen half werk, maar mooi aangekleed tot en met een rode loper voor de deur aan toe. Kijk, zo laat je zien creatief om te gaan met de mogelijkheden en zo zet je dus als bedrijf dat extra stapje dat op dit moment nodig is om je te onderscheiden.

Ook binnen de MotoGP geldt dat je in moeilijke tijden creatief moet zijn. En hoewel me het gevoel bekruipt dat Bram Moszkowicz als MotoGP-teambaas nog niet zo gek zou zijn, vanwege de bijzonder lastige reglementen, was de eerste 2012-GP in Qatar het aanzien meer dan waard met een mooie strijd tussen uiteindelijke winnaar Lorenzo, wereldkampioen Stoner en de verrassende Pedrosa. Moto2-wereldkampioen Bradl liet zien ook op de LCR-Honda veel snelheid te bezitten, terwijl Ducati ook met de 1.000 hun succes van 2007 niet lijken te gaan herhalen, want tegenover de zesde plaats van Hayden en de negende van Barbera staat de zwaar tegenvallende tiende plaats van Rossi. Die – zo gaan de geruchten nu al – de handdoek in de ring zou willen gooien, omdat hij niet het idee heeft dat het nog goed gaat komen. Rossi en Ducati leek een droomhuwelijk, maar heeft momenteel meer weg van een nachtmerrie voor beide partijen.
Zeker is wel dat met de nieuwe en nog sterkere 1.000’s de elektronica nog weer belangrijker lijkt te zijn geworden. De rijkunsten van alle MotoGP-rijders staan buiten kijf, maar goede elektronica (en dan met name de tractiecontrole) maakt volgens mij het verschil tussen plaats 1 en 10. Persoonlijk hou ik van geen enkele beperking in de MotoGP’s, maar door alleen de elektronica en de tankinhoud echt aan banden te leggen, zou de MotoGP in mijn ogen nog veel attractiever worden. Dus alles vrij laten, elektronica die alleen voor de injectie en een bougievonk zorgt en een 15-liter-tank. Dan ziet de GP-wereld er opeens heel anders uit.

De CRT-machines gebaseerd op productiemotoren lijken trouwens een aanwinst. Het ontbreekt deze teams nu vooral nog aan tijd en racekilometers. Plus 20 km/uur aan topsnelheid. Maar bij de eerste test dit jaar was Edwards met zijn Suter-BMW vijf seconden langzamer dan snelste man Stoner, in Qatar was dat nog maar 2,6 seconden op de snelste raceronde van Stoner. Daar zit zeker toekomst in.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws