Nieuws

Warmdraaien 8/2011

Het motorseizoen barste opeens los, toen de zomer ons in april een klein voorproefje gaf. De temperatuur schoot ruim over de twintig graden en een strakblauwe hemel deed voorkomen of het nooit meer zou gaan regenen. Wat een heerlijk gevoel na die veel te lange winter. Dat veel motorrijders er op hadden gewacht, was ook wel duidelijk. Op 9 en 10 april leken er bijna meer motoren dan auto’s rond te rijden. Kijk zo zien we het graag! Je bent als motorrijder ineens ook niet meer ‘alleen op de wereld’ en dat is een veilige gedachte omdat de automobilisten merken dat er meerdere soorten verkeersdeelnemers op deze wereld zijn.

Er wordt mij wel eens verweten dat ik in dit soort gevallen teveel ‘anti-auto’ ben en dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik ben de laatste die iets tegen auto’s heeft. Of tegen vrachtwagens. Daarvoor ben ik ook veel te trots op mijn compleet dichtgestempelde rijbewijs, waarbij ik kan zeggen dat ik eigenlijk al wel met alle soorten voertuigen heb gereden, van shovels tot SRV-wagens en van sportwagens tot en met opleggers. En ik kan overal de lol wel van inzien. Pas als je ook eens in zo’n ander voertuig stapt, word je geconfronteerd met de beperkingen, vooral qua zicht en wendbaarheid. En krijg je respect voor de chauffeurs. Wat dat betreft zouden andere verkeersdeelnemers ook best eens een uurtje op de motor mogen gaan rijden voor een – letterlijk en figuurlijk – verruimde blik. Ook voor hen houdt het bijleren niet op bij het halen van het rijbewijs. In de brievenrubriek in MotoPlus 8 verwoord Richard Bel dat goed: ‘Verkeersveiligheid is niet alleen een zaak van de motorrijders en een opfriscursus zou ook voor andere weggebruikers best welkom zijn.’
De verkeerspolitie van de KLPD heeft ons ook in het vizier en nodigde motorrijders onlangs uit om hun ergernissen in het verkeer te ventileren en uit die ‘Ergernis top 10’ blijkt dat motorrijders net gewone mensen zijn: onnodig links rijden, geen richtingaanwijzer gebruiken en onvoldoende afstand houden scoorden het hoogste. De ergernis-top-10 van motorrijders ziet er als volgt uit:

1. Onnodig links rijden
2. Richtingaanwijzer niet gebruiken
3. Onvoldoende afstand houden
4. Peuken en rommel weggooien
5. Kwaliteit wegdek/drempels
6. Onjuist afgestelde verlichting
7. Telefoon vasthouden bellen/sms’en
8. Laat stoppen in voorrangsituaties
9. Inhalende vrachtauto’s
10. Rijden met alcohol en drugs

De mooie dagen in het voorjaar zijn ook bij uitstek geschikt om maar weer eens lekker met je motorvrienden of motorclub op stap te gaan. Wat dat betreft is de motor het meest sociale vervoermiddel dat er bestaat. Toch is niet iedereen blij met die flinke groepen motoren. Met name de bewoners van de rivierdijken – geliefde trajecten voor een toerritje – storen zich aan hinderlijk lange groepen toerrijders die met veel bravoure voorbij komen brullen. (Verbeeld ik het me, of zijn het juist die ‘rustige’ customrijders die anno 2011 nog steeds zielig met open uitlaten rijden?) Soms wordt zo’n groep zelfs begeleid door ordonnansen die het overige verkeer zonder enige gene stilleggen, alsof de koningin passeert. Of wat te denken van sportrijders die een hele middag lang hun eigen record aan het verbeteren zijn op een bepaalde weg. Dat soort acties wordt dus minder op prijs gesteld door aanwonenden en andere recreanten. Langs de Rijnbandijk bij Maurik zijn daarom inmiddels weer borden geplaatst. Geen verbodsborden, maar adviesborden om het motorplezier daar te kunnen behouden. Als de overlast de spuigaten uitloopt, zijn we zo weer terug bij af! Voor de volledigheid: de borden in Maurik zijn geplaatst op initiatief van een motorrijder en oud-coureur. Denk daar dus eens over na als je de komende tijd je motor uitlaat: hou je op dit soort wegen aan de snelheid, pas die aan in de buurt van woningen, wandelaars en fietsers en schakel op tijd naar een hogere versnelling voor minder uitlaatgeluid. Zodat we ook in de toekomst van die mooie dijken kunnen blijven genieten.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws