Nieuws

Warmdraaien 8/2010

Precies twee weken geleden besloot ik mijn ‘Warmdraaien’ met een opmerking over CarChannel, het digitale Nederlandse tv-kanaal dat de MotoGP zou gaan uitzenden. Zij hadden volgens eigen zeggen de rechten voor drie jaar verworven, nadat RTL7 er geen brood meer in zag. Maar bij CarChannel bleef het beeld op zwart bij de MotoGP-uitzending van Qatar: promotor Dorna trok pal voor de allereerste uitzending de stekker uit deze nieuwe samenwerking. Gastcommentatoren Jurgen en Patrick van den Goorbergh waren al op weg naar de studio in Hilversum en werden in hun auto gebeld dat het hele feest niet doorging. Volgens Etiënne Marijnissen van CarChannel omdat er in het definitieve contract zaken stonden waarmee ze niet akkoord konden gaan. Volgens welingelichte bronnen was het echter een pure betalingskwestie: op 1 april had de eerste aanbetaling voor die tv-rechten binnen moeten zijn bij Dorna, maar die was op 9 april nog steeds niet voldaan. Helaas zijn de 200.000 motorsportliefhebbers die de MotoGP volgen op de tv hiervan de dupe. Al zappende kwam ikzelf terecht op het Duitse Sport 1 (voorheen DSF) en bij BBC. In plaats van twee Nederlandse partijen (CarChannel en RTL7) uit te spelen en vast te houden aan de hoge prijs had Dorna in mijn ogen beter op zeker kunnen gaan; op dit moment zijn er enkel verliezers, de Nederlandse televisiekijkende motorsportliefhebber voorop.

Iets totaal anders: vergelijkingstesten. Met de komst van de BMW S1000RR zat het erin dat elk motorblad en elke motorwebsite die BMW zou gaan vergelijken met de gevestigde orde. Hoe dat doorgaans in zijn werk gaat? Rondje bellen met importeurs of dealers om motoren te lenen, locatie kiezen, bagagebusje regelen en een testteam samenstellen: één of twee ‘vaste krachten’ en verder maar kijken wie er tijd heeft (in vakjargon: testvee zoeken). Ervaring met of benul van is minder belangrijk als hij of zij maar een motorrijbewijs èn vrije dagen heeft. Op de foto’s zie je toch niet of ze hard gaan en er is altijd nog Photoshop voor wat snelle vegen in beeld. Zo zijn er altijd wel mensen te vinden, zoals de broer van een vriend van een neef van de buurjongen.

Zo willen wij dus niet testen, er wordt immers al genoeg nonsens geschreven. Omdat wij – samen met tien andere Europese bladen – onder de paraplu van het Duitse Motorrad zitten kun je dit soort testen veel serieuzer aanpakken. Voor de vergelijkingstest van de sportieve 1000cc-ers werden dus negen machines geselecteerd. Met voor alle negen een reservemotor stand-by voor het geval dat… De crew bestond uit tien testrijders, één fotograaf en twee busjes met chauffeur (voor de bagage, reservewielen, benzine, gereedschap en meetapparatuur). Zij waren elf dagen onderweg, reden gezamenlijk 28.740 kilometer en tankten 1.315 liter benzine in de negen machines. Via snelwegen en secundaire wegen werd er naar Zuid-Italië gereden. Dat leverde deel 1 van de test op, te lezen in deze MotoPlus vanaf pagina 14. In Zuid-Italië mochten we een dagje gasgeven op Nardo, de wereldberoemde 12,6 km lange hogesnelheidsbaan, waar alle auto-, motor- en bandenfabrikanten ook altijd hun volgastesten uitvoeren. Die ervaringen zijn te lezen in MotoPlus 9. En vanaf Nardo ging het naar een racecircuit om de negen sportmachines ook daar te beoordelen. Een Italiaanse baan die op het allerlaatste moment niet beschikbaar was, leek nog roet in het eten te gooien, maar gelukkig konden we meteen terecht op het nieuwe MotoGP-circuit in Aragon, onder Barcelona. (Makkelijk als je internationale contacten hebt!) In MotoPlus 10 lees je die circuitervaringen van de meest uitgebreide en diepgaande supersporttest ooit!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws