Nieuws

Warmdraaien 7/2011

Sinds 2007 zit er in de laatste twee nummers van het jaar altijd een stemkaart, waarmee de MotoPlus-lezers zijn stem kan uitbrengen in de Motor van het Jaar verkiezing. Niet een commissie van wijze mannen bepaalt op die manier wat die Motor van het Jaar wordt, maar de gewone motorrijder. Deze verkiezing vindt ook niet alleen plaats in Nederland en Vlaanderen, maar bijna Europa-breed: naast Motoplus houden nog acht Europese motorbladen op een vergelijkbare manier deze populariteitspoll. Vanaf pagina 68 lees je de uitkomst van de 2011-verkiezingen. Om alvast even een tipje van de sluier op te lichten: de nieuwe BMW K1600-zescilinder bleek de populairste 2011-motorfiets onder de lezers van MotoPlus, terwijl over heel Europa bezien dit jaar de Ducati Multistrada 1200 de meeste stemmen kreeg.

Maar liefst 3.736 MotoPlus-lezers vulden in december 2010 die stemkaart in of brachten online hun stem uit in deze verkiezingen. Over heel Europa gerekend waren dat zelfs 52.931 motorrijders. Onder de MotoPlus-inzenders werd een nieuwe Triumph Street Triple verloot en Lesley Verbeet uit Den Haag werd de winnaar van die nieuwe motorfiets.
De enorme aantallen binnengekomen stemkaarten geven een heel goed representatief beeld van de verhoudingen in een bepaald land en tussen de landen onderling. De stemkaart is namelijk in heel Europa gelijk en zo samengesteld dat er naast de meest populaire motorfiets meer gegevens uit worden gekristalliseerd. Het tellen van al die stemmen gebeurd ook centraal, bij een groot onderzoekbureau in Duitsland, zeg maar de Duitse collega’s van Maurice de Hond. Daar wordt elke kaart gedigitaliseerd en geanalyseerd en op die manier worden feiten en trends zichtbaar.

We maken uit die gegevens bijvoorbeeld op dat de MotoPlus-lezer relatief jong is: 38,2 jaar. Alleen in het voormalige Oostblok (bijvoorbeeld Hongarije, Polen en Tsjechië) zijn de motorrijders tegenwoordig nog iets jonger. Ruim 43 % van de MotoPlus-lezer rijdt tussen de 5.000 en 10.000 km per jaar. Slechts 20% rijdt minder dan 5.000 km, zeg maar het normale landelijke gemiddelde in Nederland. Daarentegen rijdt ruim 30% weer meer dan 10.000 km per jaar, 6,7% zelfs meer dan 20.000 km! Een beter bewijs dat de jongere (of zich jong voelende) en actieve motorrijder MotoPlus leest is er niet!
88% van onze MotoPlus-lezers heeft ook een eigen motorfiets, waarvan éénderde hem nieuw heeft gekocht. De meesten van hen hebben een Honda (22%), gevolgd door een Yamaha (17%) en dan BMW (17%), Suzuki (15%) en een Kawasaki (9%). Dat binnen afzienbare tijd waarschijnlijk Triumph kan worden toegevoegd aan dit rijtje lijkt wel duidelijk, want dat merk is enorm in opmars en er lopen erg veel motorrijders rond met aanschafplannen voor dit Engelse merk. Trouwens, 24% van alle MotoPlus-lezers kocht in 2010 nog een andere motor. En de winst van de BMW K1600 in deze verkiezing komt vooral omdat hij veel stemmen kreeg van de 83% niet-BMW-rijders.

Opmerkelijk is ook de verschuiving van interesse voor bepaalde categorieën in motorland. De belangstelling voor de supersports staat onder druk, terwijl met name de allroads en de naked-bikes sterk in opkomst zijn. Op deze manier kunnen we deze uitkomsten van deze Motor van het jaar-verkiezing dus ook gebruiken om MotoPlus nog beter af te stemmen op zijn lezers. Want alhoewel we er alles aan zullen doen om àlle motoren aan bod te laten komen en de formule graag zo breed mogelijk willen houden, kunnen we hiermee de accenten wel goed zetten.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws