Warmdraaien 7/2010
Vanaf pagina 14 in MotoPlus 7 is de eerste rij-impressie van de Ducati Multistrada te lezen. Een motor waarvan een Duitse collega schreef: “Met de Multistrada achter een BMW GS aan? Het lijkt me meer een motor om een BMW S1000RR op te jagen!” Oftewel: de Multistrada is een heuse sportmotor in een allroad-jasje, een ‘supersport-funbike’.
In onze Motor van het Jaar 2010-verkiezing scoorde de Multistrada ook erg hoog. De 3.389 MotoPlus-lezers die hun stem uitbrachten lieten de Multistrada ook pal vóór die twee genoemde BMW’s eindigen. De Ducati scoorde 466,9 punten, de BMW R1200GS 387,84 en de BMW S1000RR 367,92. Toch was de Multistrada daarmee niet de grote winnaar van die jaarlijkse verkiezingen. Die eretitel ging namelijk naar een andere nieuwkomer in motorland en wel de Honda VFR1200F. Niet alleen de 3.389 MotoPlus-lezers verkozen hem tot Motor van het Jaar 2010, ook de overige bijna 80.000 stemmers uit heel Europa (verdeeld over onze elf Europese zusterbladen) plaatsten de Honda VFR1200F bovenaan hun lijstje. Dat is een felicitatie aan Jørgen Pluijm en Martijn Eising van Honda Nederland waard: nog niet eerder koos de motorrijder in Europa zo unaniem voor één motorfiets! In MotoPlus 7 lees je er alles over en kun je meteen zien of jouw favoriet de Top 25 van MotoPlus of van Europa gehaald heeft.
Iets verderop in MotoPlus 7 blikken we vooruit op het naderende GP wegraceseizoen, dat aanstaand weekend in Qatar van start gaat. In een uitgebreide voorbeschouwing kijken we naar de favorieten in de MotoGP en daarnaast praten we je bij over de nieuwe Moto2-klasse, die de 250 cc tot grote spijt van de echte wegraceliefhebber van het toneel heeft verdrongen. Waar de kwartliters nog hele pure racemachine waren, rijden alle deelnemers in de Moto2 met dezelfde – getunede – Honda CBR600RR-blokken. Blokken die telkens via loting worden verdeeld onder de deelnemers. Ondanks dat de rest van de machine vrij is, neigt de Moto2 daarmee toch naar het WK Supersport, al blijkt de belangstelling van de teams en de rijders voor deze nieuwe Moto2-klasse wel beduidend hoger dan voor dat WK Supersport.
Naast wennen aan die nieuwe Moto2 raceklasse, zal het voor de Nederlandse raceliefhebber ook wennen zijn dat we de GP’s niet meer kunnen volgen op RTL7. Nadat vorig jaar Eurosport al af moest haken, bleek dit jaar de financiële horde voor RTL te hoog omdat men simpelweg te weinig reclame kon verkopen rond die GP-uitzendingen. (Het WSB is daar voorlopig nog wel te zien, om de eenvoudige redenen dat daarvoor nog een doorlopend contract bestaat.)
De mensen die steevast elke zondagmiddag (of avond: Qatar) voor de tv doorbrengen moeten dus op zoek naar een andere zender waar de MotoGP te zien zal zijn. GP-promotor Dorna verkocht de rechten voor Nederland nu voor drie seizoenen aan het nog relatief onbekende CarChannel, een digitaal tv-kanaal dat zich richt op de auto- en motorwereld. Een korte inventarisatie leerde me dat lang niet iedereen die zender kan ontvangen of daar maandelijks bijna 15 euro per maand extra voor zal moeten betalen bij de kabelexploitant. Naar eigen zeggen zendt CarChannel 24 uur per dag, 7 dagen per week afwisselende en interessante programma’s uit, maar de keren dat ik er nu naar heb gekeken bleef het steken in herhalingen van amateuristische filmpjes over vrouwen in bikini die het mannelijke kijkerspubliek moeten vermaken.
Laat ik ze het voordeel van de twijfel gunnen, maar ik vraag me toch echt af wat Dorna heeft bezield om met een onbekende betaalzender zonder vast kijkerspubliek in zee te gaan. Een zender die het in hun eerste rammelende persbericht zelfs steevast heeft over hun uitzendingen van de Motor GP in plaats van MotoGP…
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus