Nieuws

Warmdraaien 7 – 2016

Afgelopen paasweekend ging niet alleen het toerseizoen onofficieel van start, ook werd de motorcross-Grand Prix van Valkenswaard verreden. In verband met die Paasdagen moest deze MotoPlus op Goede Vrijdag al naar de drukpers, zodat ik hier dus niet kan schrijven dat onze nationale motorcross-trots Jeffrey Herlings in Valkenswaard inderdaad zijn vijftigste GP-overwinning heeft binnengehaald. Zonder motorpech of valpartij kan dat echter bijna niet anders. Al na enkele GP’s is weer duidelijk dat hij twee maten te groot is voor de MX2-concurrentie en crossliefhebbers kijken nu al uit naar zijn overstap naar de MXGP-koningsklasse, waarin hij ongetwijfeld ook een hoofdrol gaat spelen. Daar kunnen we in de wegrace alleen maar van dromen, al zijn Michael van der Mark en ook Bo Bendsneyder dit jaar lekker op weg. Van der Mark is over twee weken te zien in zijn thuiswedstrijd in Assen; een podium in die WK-wedstrijd is zeer reëel. En Bo Bendsneyder maakt grote stappen in de Moto3 en scoorde in zijn allereerste GP meteen WK-punten, een prestatie van formaat!

 

Waar ik me bij zowel de GP motorcross als GP wegrace en WK superbike wel zorgen over maak is de promotie. De echte kenners, en daar reken ik u als lezers van MotoPlus toe, weten van deze wedstrijden, maar hoe krijgen we onze sport bij een breder publiek onder de aandacht? Hoe worden Herlings en Van der Mark nationale sporthelden, die bijvoorbeeld regelmatig mogen opdraven in ‘De wereld draait door’? Afgezien van het instituut TT lijken alle andere motorwedstrijden volledig langs het grote publiek heen te gaan. Sterker nog: je zou bijna denken dat organisatoren wedstrijden soms geheim proberen te houden. Die GP in Valkenswaard is daar een mooi voorbeeld van. De die-hard crossliefhebber had deze GP al maanden in zijn agenda staan, maar verder wist bijna niemand ervan. Terwijl de belangstelling zeker latent aanwezig was: ter elfder ure kregen wij voor Valkenswaard een handjevol vrijkaarten van Monster Energy, waarmee we een last-minute actie op Facebook deden. En de teller loopt nog steeds, maar inmiddels is deze gezamenlijke actie van Motoplus en Noppennieuws op Facebook gezien door meer dan 275.000 mensen! Als 10% daarvan op tweede Paasdag naar Valkenswaard is gegaan, is het lekker druk geweest op het Eurocircuit!

Oké, ik weet als geen ander dat je van 275.000 bereikte personen op Facebook geen snee brood kunt kopen, maar het is wel een prachtig medium om een slim zaadje te planten binnen een kerngroep, om uiteindelijk een heel breed algemeen publiek te bereiken. De boodschap moet dan echter wel de moeite waard zijn.

En wat dat betreft zit ik met kromme tenen te kijken naar de nieuwe campagne van het Motorplatform, een samenwerkingsverband van 17 organisaties die – naar eigen zeggen – allemaal het beste met de motorrijder voor hebben. Onder meer ANWB, VVN, KNMV, BOVAG, RAI, CBR, MAG, RDW, KLPD en het Ministerie hebben er zitting in en hun doelstelling is de verkeersveiligheid van motorrijders en hun omgeving te vergroten. Dat is een nobel streven en ik geef het Motorplatform dan ook graag het voordeel van de twijfel, want ik weet dat er achter de schermen goed werk wordt gedaan, bijvoorbeeld in hun contacten met Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders. Maar ik hou mijn hart vast bij hun nieuwste campagne ‘Graag Gezien’, met een knullige commercial zonder duidelijke boodschap. Het is een nobel streven om weggebruikers meer bewust te laten worden van de aanwezigheid van motorrijders in het verkeer, zodat dit een positief effect heeft op het verminderen van verkeersongevallen. Maar als je zo’n campagne geen duidelijke boodschap meegeeft en je ook geen draagvlak creëert voor die campagne, dan zal zo’n zaadje – hoe goed bedoeld ook – nooit tot wasdom komen.

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws