Warmdraaien 7 – 2015
Het nieuws werd vorige week dinsdag natuurlijk overheerst door het vliegtuig van Barcelona naar Düsseldorf, dat neerstortte in de Franse Alpen. Omdat Düsseldorf zo ongeveer onze redactionele thuis-luchthaven is en omdat het hemd nader is dan de rok, dacht ik bij het horen van dat nieuws in een flits aan Twan Hulshof en Jeroen Hidding, die beiden een persintroductie hadden in de buurt van Barcelona. Twan reed er met de Kawasaki Z300 (zie pagina 24), Jeroen was er voor de Suzuki GSX1000S (zie pagina 16). Eén tel na dat vreselijke nieuws realiseerde ik me dat Twan die ochtend vroeg juist naar Barcelona toe was gevlogen en dat Jeroen een dag later terug zou vliegen en op dat moment met de motor aan het rijden was in Spanje. Soms komt nieuws ongewild dichtbij.
Dit vreselijke nieuws drukte ook ander belangrijk nieuws naar de achtergrond. Vorige week maandagavond kwam het tv-programma éénvandaag met een onderzoek dat de medische fabrikant Terumo vanuit hun fabriek in het Belgische Leuven injectienaalden op de markt bracht die door lijmresten niet veilig zouden zijn. Waarschijnlijk geen nieuws waar je als gezonde motorrijder meteen wakker van ligt. Ik moet zeggen dat het ook mijn aandacht niet had, tot ik zijdelings een tv-interview opving met een deskundige, die ik hoorde zeggen ‘dat het onbegrijpelijk is dat er vanuit de Europese Unie niet meer toezicht is, want de ‘Notified Body’ die het CE-keurmerk voor de naalden van Terumo had uitgegeven was niets meer of minder dan een particulier keuringsinstituut die in opdracht van de fabrikant beoordeelde of hun of medische hulpmiddelen voldeden aan de Europese richtlijnen. En datzelfde keuringsinstituut mocht dus het bedrijf dat hen betaalde een CE-keurmerk verstrekken.’ Nog geen dag later werden hierover al vragen gesteld in de Tweede Kamer en waren de politici van mening dat zoiets niet zou moeten kunnen, want het is immers net een slager die zijn eigen vlees mag keuren.
Hèhè, goedemorgen! Lekker geslapen? Dat was precies het voorbehoud dat wij in februari al maakten in ons artikel over airbags in motorkleding (zie MotoPlus 3). Twan Hulshof schrikt nog wel eens wakker met een nachtmerrie over ‘Notified Bodies’, NEN instituten, PBM richtlijnen, EN1621-1 normen en CE keurmerken. Een materie waar zelfs met twee weken diepgaand onderzoek niet door te komen is. Laat staan dat je er als consument wijs uit kunt worden. Bovendien blijken de keuringseisen voor een CE-keurmerk opgesteld door de belanghebbende partijen zelf. Juist nu er maandelijks miljoenen verontreinigde injectienaalden worden geproduceerd (keurig voorzien van een CE-keurmerk door ‘Notified Body’ TÜV Rheinland), hoop ik dat de Europese politiek de ogen open gaat en ze zich realiseert dat het een keuringsgedrocht heeft gecreëerd dat zonder toezicht zijn gang kan gaan. En waar je als Europese burger dus niet op kunt vertrouwen.
Waar je gelukkig wel op kunt vertrouwen is onze Motor van het Jaar verkiezing. Met bijna 5.000 inzenders is het veruit het grootste onderzoek dat jaarlijks onder motorrijders in de Benelux wordt gehouden. Vanaf pagina 50 kun je lezen wat de favoriete motor is van de MotoPlus-lezer, afgezet tegen de keuze van bijna 90.000 motorrijders uit zeven andere Europese landen. Dat de BMW R1200GS/A zowel in de Benelux als in Europa bovenaan de verlanglijstjes staat, is natuurlijk geen verrassing. Het is immers met afstand de best verkochte nieuwe motor in Europa. Wat je er dus ook van vindt, daarmee heeft BMW heel simpel het gelijk wel aan hun zijde.
Wel verrassend is dat alleen bij de scooters Japan een winnaar in huis heeft met de Yamaha TMAX; de overige acht categorieën waarin een favoriet gekozen moest worden, zijn gewonnen door BMW (Toer, Modern Classic en Allroad), Ducati (Supersport, Crossover en Cruiser) en KTM (Naked Bike en 125 cc)! De Europese merken doen het dus geweldig en weten de gevoelige snaar bij motorrijders te raken. Het wil natuurlijk niet zeggen dat er alleen nog maar BMW’s, Ducati’s en KTM’s verkocht worden, maar de Motor van het Jaar-verkiezing geeft wel aan waar veel motorrijders (stiekem) van dromen. En het is ook duidelijk dat deze populariteitspoll, die werd gehouden in december 2014, net iets te vroeg kwam om de ‘Japanse inhaalslag’ die momenteel gaande is in de motorwereld (denk even aan de R1, de H2 en de MT09 Tracer) in de uitslagen tot uiting te laten komen.
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus