Warmdraaien 6/2012
Londen geldt als één van de allergrootste steden ter wereld; met alle voorsteden is het ongeveer net zo groot is als onze Randstad en wonen er bijna net zoveel mensen als in heel Nederland. En ook in Londen worstelt men met het verkeer, en dan met name de doorstroming daarvan. Kort gezegd: het is er altijd vreselijk druk en er zijn ook altijd files. De gemiddelde snelheid van het autoverkeer in het centrum van Londen is 17 km/uur en om mensen te ontmoedigen om de auto te gebruiken in Londen is er niet alleen een enorm netwerk aan openbaar vervoer, maar is er ook een tolheffing in het centrum, de London Congestion Charge.
En in die wereldstad heeft men erkent dat de motorfiets wel degelijk een oplossing kan zijn voor de vervoersproblemen in deze metropool. Motorrijders hoeven zich voortaan ook niet meer langs de files met stilstaande auto’s te wurmen, maar mogen sinds eind januari gebruik maken van de busbanen. Volgens de schattingen maken inmiddels meer dan 50.000 motorrijders regelmatig gebruik van die busbanen, wat naast een verminderde verkeersdruk ook nog een positief effect heeft op de CO2-uitstoot (zie ook www.tfl.gov.uk/motorcyclesinbuslanes ).
Voor dit besluit is men in Groot Brittanië niet over één nacht ijs gegaan: de eerste onderzoeken naar deze maatregel stammen al uit 2002. Drie jaar later waren de resultaten van die onderzoeken bekend en alhoewel de algemene opinie zeker geen voorstander was van het geven van een voordeeltje aan motorrijders, werd er van januari 2009 tot en met juni 2010 een tweede praktijkproef uitgevoerd op 422 busbanen, waarvan de 28 drukste banen 24 uur per dag werden gefilmd om de gedragingen van alle gebruikers vast te leggen en te kunnen analyseren. Bovendien werd een gedragscode afgesproken met de motorrijders, die via de overheid, media en brancheverenigingen goed werden voorgelicht. Het resultaat daarvan is dus dat de busbanen nu voortaan zijn vrijgegeven voor motorrijders, want niet alleen gaf dit voordelen voor het totale verkeersbeeld, het bleek bovendien veiliger, want het aantal ongevallen in Londen waarbij motorrijders betrokken waren, daalde. Die resultaten zijn veelbelovend en verdienen het om ook in Nederland eens serieus bekeken te worden. In Zwitserland lopen inmiddels al soortgelijke projecten in onder meer Zurich, maar hier in Nederland lijkt er tot dusver geen animo voor te zijn. Terwijl Tom Duckham, het hoofd van de Londense Motorpolitie en zeer nauw betrokken bij deze nieuwe Engelse busbaanregel, al ruim twee jaar geleden een uitgebreide presentatie heeft gehouden in Amsterdam, om zijn kennis en ervaring op dit gebied te delen met de Nederlandse overheid en de belangenbehartigers van motorrijders. Jammer genoeg is dit hier echter nooit serieus opgepakt, de hoogste tijd voor actie dus!
Daarbij is motorrijden niet alleen goed tegen de files in het verkeer, maar het is ook goed voor onze hersenen, zo concluderen we uit een artikel in Hoofdlijnen, het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging Klinische Neurofysiologie. De Japanse professor Ryuta Kawashima deed er onderzoek naar aan de Universiteit van Tohoku en hij ontdekte dat menselijke hersenen in een comfortabele omgeving van een auto lui worden, terwijl de hersenen van motorrijders juist gestimuleerd worden. Motorrijden vereist immers meer alertheid, waardoor de hersenen op de langere duur veel beter scoren op vaardigheidstesten en ook minder snel verouderen. Volgens Kawashima bewijst zijn studie dat je je mentale conditie flink kunt opkrikken door gewoon met de motor naar het werk te gaan. Motorrijden is dus volgens Hoofdlijnen vergelijkbaar met hersengymnastiek. Kortom: weg met Wordfeud, de Geheugentrainer van Omroep Max, Lingo en That’s the question, want het is de hoogste tijd om onze hersenen weer wat op te frissen vanuit de buddyseat! Prettige rit…
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus