Nieuws

Warmdraaien 6/2011

De gevolgen van de natuurramp in Japan houdt de hele wereld bezig. De tv-beelden, krantenfoto’s en internetfilmpjes laten een enorme verwoesting zien in grote delen van dit supergeorganiseerde, hi-tech land. Japan is een land waar normaal gesproken alles volgens de regels verloopt, de trein elke keer weer op de millimeter nauwkeurig stopt langs het perron en zelfs bij een dergelijke ramp de mensen netjes in de rij blijven staan, maar de impact van deze aardbeving en de dreigende kernramp nadien, is vreselijk. Hoewel het op dit moment met zoveel leed bijna ongepast lijkt, is de Japanse motorindustrie relatief ongeschonden gebleven. Uit piëteit met de slachtoffers en in het kader van de energiebesparing hebben een groot aantal automotive-fabrieken de productie afgelopen week wel stilgelegd, maar als met name het kernenergieprobleem onder de knie is, zou de productie en de levering zo weer gestart kunnen worden. Voorlopig lijkt de ramp dus niet tot leveringsproblemen te leiden. Wel wordt de Japanse MotoGP op Motegi (120 km ten noorden van Tokyo) verzet van 24 april naar 2 oktober.

Naast dit wereldnieuws was er ook in Nederland het nodige kleine leed. Zoals bijvoorbeeld de door vermeende motorcrossers vernielde dassenburcht in een bos van Natuurmonumenten bij het Drentse Wapserveen. De propagandamachine van de groene maffia begon opeens op volle toeren te draaien om in deze tijd van bezuinigingen – ook op de ontwikkeling van natuurgebieden – eens te laten horen hoe erg het met Nederland is gesteld. Boswachter Andre Donker van Staatsbosbeheer deed daarbij zijn best om alle motorcrossers in Nederland te veroordelen en veel kranten, internetsites en zelfs tv-programma’s namen het gekleurde bericht klakkeloos over. Daarbij schroomde bijvoorbeeld Nu.nl er niet voor om een actiefoto van Nederlands Kampioen Marc de Reuver bij het bericht te plaatsen, terwijl RTV Drenthe zeer bedenkelijk de beelden van de sippende boswachter sneaky afwisselde met een op de officiële crossbaan in Emmen trainende Erik Eggens. Alsof die hoogstpersoonlijk over de dassenburcht had gereden! Zonder dat ze het zelf wisten figureerden deze Nederlandse crosstoppers in de groene propagandamachine onbewust dus als ‘dassenburcht-crossers’. Pure opruiende riooljournalistiek en dat vertaalde zich in een ware stortvloed aan commentaar op alles wat met motorfietsen te maken had op de diverse internetfora. Later moesten Donker c.q. Natuurmonumenten bekennen dat de dassenburcht voor de buitenstaanders eigenlijk niet herkenbaar was (zelfs mensen die er direct in de buurt woonden, wisten niet van het bestaan af) en de schade afgezien van wat bandensporen meeviel. Bovendien erkenden ze zuur dat die schade ook niet was aangericht door motorcrossers, maar door twee nabij wonende jongens van 14 en 15 jaar op hun crossbrommer en quadje. Foei! Tieners van tegenwoordig dienen drugs en drank te gebruiken, oude vrouwtjes te overvallen en veel overlast te veroorzaken in stadscentra, maar niet met een oude brommer door een ‘crossbosje’ te rijden. Hoe halen ze het in hun hoofd!

De Nederlandse motorsport liep er echter flinke imagoschade door op. Wel werd het ‘wildcrossen’ nu eindelijk eens goed op de politieke kaart gezet. Jarenlang heeft de overheid heel veel crossterreinen gesloten, zodat duizenden noppenliefhebbers geen legaal oefenterrein meer in de gemeente of zelfs provincie hebben. In Zuid-Oost Nederland verdwenen de laatste 25 jaar bijvoorbeeld maar liefst 33 (!) crossterreinen en ook in West- en Noord-Nederland zijn nauwelijks nog legale mogelijkheden om in het terrein te rijden. Met het afsluiten van een gebied verdwijnt zo’n hobby echter niet, maar wordt dan juist de illegaliteit ingejaagd. Als elk dorp of stad niet alleen een voetbalveld zou hebben, maar ook een crossbaan, zou wildcrossen niet eens bestaan!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws