Warmdraaien 6/2010
Het beste motornieuws sinds maanden: de lente breekt eindelijk aan! Afgelopen week mocht ik er al even echt aan proeven tijdens een testrit met de nieuwe Bridgestone BT-023 banden (het verslag volgt in MotoPlus 7) in Zuid-Frankrijk. En 1.300 kilometer naar het zuiden loopt de natuur al een maandje voor op die bij ons, dus alles stond in bloei, alles was groen en vooral: je kon het ontluikende motorseizoen gewoon ruiken. Ik kan me niet heugen dat ik ooit zo gesmacht heb naar die lekkere warme rijwind die onder het geopende vizier je helm binnenkomt waaien. Zeker weten dat we dat gelukzalige motorgevoel op korte termijn ook hier in Nederland weer gaan meemaken.
Misschien wel over een dag of tien, tijdens de Paasdagen! Ik stel ook voor dat we die Paasdagen per direct omdopen tot ‘Motordagen’: laten we afspreken dat we met ons allen minimaal één Paasdag in het zadel van de motor doorbrengen! Zodat er dus ineens weer honderdduizenden motoren op de weg verschijnen en we het ingedutte land op onze eigen manier wakker schudden. Dat alle wegen vol motoren zitten, zodat elke automobilist ook ineens weet dat we er weer zijn. Dat we heerlijk genieten met de motor in het voorjaarszonnetje en zelfs de tiende snelheidscontrole, de honderdste rotonde of duizendste verkeersdrempel ons humeur niet kan verpesten. En dat het tv-journaal die avond niet wordt beheerst door de files naar de Ikea en de woonboulevard, maar door al die motorrijders die met Pasen – alsof het afgesproken werk was – beslag hebben genomen van het asfalt!
De enigen die wellicht geen tijd hebben om te genieten van de naderende Paasdagen (excuus: Motordagen), zijn onze politici. Met de val van het kabinet en de naderende verkiezingen is het namelijk Alarmfase 1 in Den Haag. Daarbij blijken veel politici het betere bochtenwerk niet te schuwen: niet op de motor, maar wat hun mening betreft uiteraard! Zo viel het CDA keihard van haar geloof als het om de kilometerheffing gaat. CDA-minister Eurlings – volgens mij absoluut geen verkeerde verkeersminister – heeft het ‘kilometerbeprijzingsysteem’ te vuur en te zwaard verdedigd, maar nu elke stem belangrijk wordt voor zijn CDA, heeft die partij al laten weten er geen in de toekomst meer in te zien. Waarmee ik dus weer heel benieuwd ben hoe het nu gaat met de maatregelen die al genomen zijn in de aanloop naar die kilometerheffing, zoals de verhoging van de motorrijtuigenbelasting en de afbouw van de BPM. Ook vraag ik me af of we nu echt moeten juichen dat de kilometerheffing weer van de baan is. Eerst maar eens zien wat ervoor in de plaats komt, want uitgeperst worden we de komende jaren.
Laten we ook hopen dat datzelfde CDA op een ander vlak zijn standpunten niet wijzigt: die partij maakt zich momenteel immers hard om de motorsport de ruimte te geven in Nederland. Een nobel streven, waar met name hun Tweede Kamer-leden Raymond Knops en Ger Koopmans achter zitten. Zij zouden onder meer graag zien dat er motorsport bedreven mag worden op de vele braakliggende defensieterreinen. En ook de soepelere geluidsregels voor de circuits van Assen en Zandvoort zijn in dat kader best hoopgevend: eind januari stemde de Tweede Kamer daar al mee in, waardoor beide circuits nu twaalf geluidsdagen hebben voor grote evenementen. Ik weet het, het is nog steeds niet veel, maar elke stap is er één! En om alvast even vooruit te kijken naar de verkiezingen van 9 juni: de SP en Groen Links waren hier fel op tegen, dan weet je dat vast!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus