Warmdraaien 5/2013
Als je goed luisterde kon je tijdens het beursweekend in Utrecht tussen al het geroezemoes van de duizenden bezoekers een diepe zucht horen. Een zucht van verlichting, geslaakt door de complete motorbranche. Een paar weken eerder was in hetzelfde complex immers nog de Vakantiebeurs, en die leverde flink in qua bezoekersaantallen. In plaats van 126.000 bezoekers kwamen er nu net iets meer dan 100.000 mensen, dus ruim 20% minder. De vraag was dus of de Motorbeurs in 2013 wél overeind zou blijven of ook terug zou vallen richting de 70.000 bezoekers. Maar dat bleef onze door de crisis geplaagde branche dus gelukkig bespaard: het was weer lekker druk op de beursvloer en met 87.265 bezoekers kwamen er maar een fractie minder dan in 2012. Met als verzachtende omstandigheid dat het zondag in vele delen van het land bovendien erg slecht weer was; zelf reed ik die ochtend vanuit de Achterhoek door een maagdelijk witte sneeuwdeken van minstens 10 centimeter dik richting Utrecht, niet echt uitnodigend voor een dagje uit.
De Motorbeurs bleef dus staan als een huis en toonde dus meer dan ooit aan dat de belangstelling voor onze motorhobby onverminderd hoog blijft. Alle berichten over de aangescherpte rijbewijswetgeving en de helaas nog steeds stijgende wegenbelasting voor motorfietsen (in mijn ogen absoluut ongegrond, zeker als je bedenkt dat gevoelsmatig half Nederland inmiddels in een wegenbelastingvrije auto rijdt die in de praktijk niet half zo zuinig is als de folders beloven, maar waardoor ze tóch lekker geen bijdrage aan onze staatskas hoeven te leveren) weerhouden mensen er dus niet van om te blijven genieten van het motorrijden. Gewoon af en toe lekker de boel de boel laten en genieten van de motor. Even uitwaaien: stress aan de kant en zorgen vergeten. Dat kan natuurlijk ook bijna niet beter dan met een motor, want zodra je het motorpak aantrekt, de motor start en het vizier van de helm dichtklapt, ben je weg. Nog voordat je de oprit van je huis af bent gereden, begint het grote genieten. Niet alleen je bestemming, maar ook de rit is het doel.
Uit de cijfers van het CBR blijkt trouwens dat steeds meer mensen de motor ontdekken: in 2012 haalden 31.500 mensen hun motorrijbewijs. Dat is maar liefst 18% meer dan in 2011 en het hoogste aantal sinds 2002! Ongeveer de helft van hen waren jongeren onder de 24 jaar, waarvan een deel natuurlijk de aangescherpte eisen in de nieuwe rijbewijswetgeving voor wilde zijn. Maar ze hebben de stap gezet en dat alleen al is geweldig nieuws!
Net zoals het goed nieuws is dat de nieuwe rijbewijswet alsnog iets wordt aangepast en iemand vanaf 20 jaar straks toch direct met een A2-motor (max. 35 kW oftewel 48 pk) mag gaan lessen en daar ook meteen de weg mee op mag na het halen van het examen. In eerste instantie zou je onder de 24 altijd op een 125 moeten ‘instappen’, maar op aandringen van Bovag en RAI heeft de minister dat herzien en volgt er begin 2014 alsnog een wetswijziging.
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar tussen al die 87.265 mensen in Utrecht heb ik Willem Holleeder gemist. En dat terwijl hij in datzelfde weekend vicevoorzitter werd van een nieuwe motorclub, zo kopte De Telegraaf. Veel radio- en tv-zenders lieten de succesvolle Motorbeurs – vanzelfsprekend – voor wat hij was, maar doken dáár wel meteen bovenop. Het bleek om ‘motorclub’ No Surrender te gaan, inderdaad thuishorend in het illustere rijtje Hell’s Angels, Satudarah en Bandidos. Misdaadjournalist Bas van Hout onthulde op Veronica-radio vervolgens dat Holleeder overigens geen motor had, maar enkel een driewieler. Tja, dan vraag je je toch af waar dat naar toe moet met deze wereld, als zelfs de vicevoorzitter van zo’n bende op een Piaggio MP3 rijdt…
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus