Nieuws

Warmdraaien 5/2009

De Utrechtse Motorbeurs is weer achter de rug. Vol spanning keek de hele motorbranche of het publiek zijn weg zou weten te vinden, nu journaal en kranten bol staan van de economische malaise. Maar de motorrijders laten hun hobby daardoor duidelijk niet verpesten, want het bezoekersaantal steegt naar recordhoogte. In de loop van zondagmiddag kon de 100.000-ste bezoeker welkom geheten worden; een opsteker voor de hele motorwereld.
Ook op de MotoPlus-stand mochten we niet klagen over de aanloop. Traditiegetrouw stond de absolute aandachtstrekker van de beurs weer op onze stand: de Confederate B120 Wraith is misschien niet direct een motor waarmee iedereen weg zou willen rijden, maar het leek wel of elke beursbezoeker er minimaal één foto van heeft gemaakt.

Vlak voor de beurs zat ikzelf in Portugal, voor een kennismaking met de nieuwe KTM 990SMT. Een model waarmee het Oostenrijkse hardcore-merk voorzichtig toenadering zoekt naar de ‘gewone’ motorwereld. Een wereld waarin een motorfiets niet bij voorbaat ADHD hoeft te hebben en waar mensen ook van normaal rijden kunnen genieten. Ook bij KTM moet in deze zware tijden de schoorsteen blijven roken en een bredere basis (waar de SMT voor staat) is daarbij heel erg welkom. KTM wordt momenteel immers al behoorlijk krachtig door de crisis in de wurggreep gehouden met vooral in de USA sterk teruglopende verkopen. De productie in Mattighofen is inmiddels met 25% teruggeschroefd van dik 90.000 naar 70.000 motorfietsen en 300 van de bijna 2.000 werknemers zijn ontslagen. Bovendien lijkt het ongetwijfeld miljoenen kostende X-Bow-autoproject onder een weinig gelukkig gesternte geboren, zodat er bij de Oranje-brigade met smart gewacht wordt op een kapitaalinjectie van 30 miljoen euro van aandeelhouders Cross Industries en het Indiase Bajaj. Kortom: een opsteker is hard welkom bij KTM en de 990SMT speelt daarin een heel erg belangrijke rol.

KTM lijkt nu – samen met de andere Europese merken – bovendien hulp uit een onverwachte hoek te krijgen, want de Japanse Yen is aan een flinke opmars begonnen en die stevige stijging van de wisselkoers gaat de komende maanden zorgen voor even stevig stijgende prijzen van Japanse producten. Waaronder dus motorfietsen. Het prijsverschil met de doorgaans wat hoger geprijsde Europese machines lijkt daardoor te nivelleren. Sterker nog: als de nieuwe BMW S1000RR Superbike-replica straks inderdaad voor 17 a 17,5 mille aangeboden gaat worden (de Duitse prijs is immers vastgesteld op 15.200 euro), dan kon dit meteen wel eens één van de goedkoopste 1000 cc supersports zijn! Wie had dat ooit durven denken?
Yamaha heeft nu als eerste merk een schot voor de boeg gelost: ze maakten onlangs bekend gemaakt dat hun prijzen per 1 april flink de hoogte in gaan. Reken maar op prijsstijgingen over de hele linie tussen een kleine vijf en een dikke tien procent. Bij sommige duurdere modellen gaat dat dus een YBR125 schelen! Of net niet, want zelfs die wordt duurder…
Het kan bijna niet anders of de importeurs van de andere Japanse merken zullen in de loop van het seizoen volgen met prijsverhogingen, al heeft dat natuurlijk ook te maken met de voorwaarden waarop zij de motoren hebben ingekocht in Japan. Maar mocht je dit motorseizoen dus nog serieuze (Japanse) aankoopplannen hebben, dan lijkt het toch niet onverstandig om binnenkort al eens even te gaan buurten bij je dealer!

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws