Warmdraaien 5 – 2017
Sinds 1 januari 2014 worden de kilometerstanden van auto’s en lichte bedrijfswagens officieel door overheidsinstantie RDW geregistreerd. Toen werd het terugdraaien van kilometertellers ook strafbaar; de kilometerstand is bij de aankoop van een occasion immers één van de meest bepalende factoren en met het terugdraaien van een teller kan de waarde van het voertuig vals worden opgekrikt. De term terugdraaien stamt daarbij natuurlijk nog van de mechanische tellers; tegenwoordig is het over het algemeen een simpel elektronisch klusje: op internet wordt deze service aan huis voor een paar tientjes aangeboden….
Naar schatting rijden er in Nederland alleen al 163.000 auto’s en busjes met een onlogische (lees: teruggezette) tellerstand. Om dat aan te pakken wordt dus al ruim drie jaar de tellerstand automatisch geregistreerd bij een APK-keuring of bij onderhoud in een RDW-erkende garage. Ook bij het overschrijven van het kenteken wordt die tellerstand geregistreerd; als automobilist heb je daar verder geen kosten aan of omkijken naar. Tegen betaling van 2 euro kun je bij de RDW wel een zogenaamd ‘tellerrapport’ opvragen. Daar staan de belangrijkste gegevens van het voertuig op, en alle geregistreerde kilometerstanden. Plus een oordeel of de RDW de kilometerstand logisch vind of niet. Een ‘onlogische’ tellerstand stemt dan tot nadenken.
Helaas is de tellerregistratie voor motorfietsen nooit ingevoerd. Terwijl ik er van overtuigd ben dat het terugdraaien van tellers ook in de motorwereld gebeurd. De angst voor hoge kilometerstanden bij gebruikte motoren is hier mede debet aan. Een occasion met meer dan 100.000 kilometer op de klok is bij wijze van spreken niet meer weg te geven. Hoewel onze duurtesten over het algemeen laten zien dat hoge kilometrages voor moderne motoren, mits goed onderhouden, geen enkel probleem hoeven te zijn, zit die angst diep en dat werkt fraude helaas in de hand. Bovendien zijn er legio motorrijders die maar 2.500 of 3.000 kilometer per jaar rijden, zodat er dus ook 10 jaar oude motoren bestaan met bijvoorbeeld slechts 25.000 op de klok. Dat maakt het dus vaak best lastig om de echte kilometerstand van een motor in te schatten naar bouwjaar of staat van de motor.
Omdat er bij motorfietsen echter geen vaste ‘meetmomenten’ zijn, is zo’n registratie natuurlijk best lastig. Dat dacht ook Motor Registratie Nederland, een particuliere onderneming die voor € 8,90 per jaar (of 59 euro bij een tienjarig abo) jouw kilometerstand wil registreren. De bijbehorende ‘schouwing’ wordt gedaan door een beperkt aantal aangesloten motorzaken, waarvan het merendeel kleine eenmanszaken is. Nu heb ik daar op zich niets op tegen, maar ik ben van mening dat deze registratie – ook gezien de waardevolle en zelfs privacygevoelige informatie – een taak is van de overheid en niet van een willekeurig bedrijf. Bovendien moet de registratie van de minstens zo fraudegevoelige motorfietsen in mijn ogen net zoals bij auto’s gratis gebeuren. Alleen door grootschalige inzet van deze registratie kan tellerfraude bij motoren immers ook worden bestreden. Bovag-woordvoerder Tom Huyskens reageerde als volgt op mijn vragen daarover: “De Bovag dringt er al sinds 2013 bij de overheid op aan om ook voor motoren een landelijk km-registratiesysteem op te zetten. Gelukkig hebben RDW en het Ministerie van I&M zich er eind 2016 eindelijk positief over uitgesproken; er is nu dan ook een definitieve aanvraag over ingediend. Het begin is er dus, al is het nog koffiedik kijken wanneer het daadwerkelijk gerealiseerd wordt, want helaas keren organisaties als KNMV en MAG zich na een eerder akkoord nu toch weer tegen het plan, omdat ze lastenstijging voor de motorrijder en invoering van een APK vrezen, terwijl ze juist wel graag willen dat de consument beschermd wordt.”
Hopelijk laten KNMV en MAG – die samen natuurlijk nog geen 10% van de Nederlandse motorrijders vertegenwoordigen – hun bezwaren tegen de tellerstand-registratie snel laten varen en zien zij toch ook het hogere belang van zo’n systeem in, zodat dit binnen afzienbare tijd kosteloos vanuit de overheid gerealiseerd kan gaan worden.
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus